zonnepanelen en driefase (Algemeen)

door verbeek @, Zutphen, 14-08-2022, 22:00 (593 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Beste forumgenoten,

Ik denk over de aanschaf van zonnepanelen. Omdat ik kook met inductieplaten op 3-fasenstroom vraag ik me af of ik dan ook beter een 3-fasen-omzetter kan kiezen. Die zijn duurder, maar wat is slim? Op 1-fase draait alle verlichting, de tv, allerlei adaptertjes in huis en de pomp van de cv.

Paul, heb je al een drie-fasen aansluiting of is je inductie kookplaat als twee gekoppelde groepen aangesloten op een een-fase aansluiting?

Het plan is om zelfvoorziend te zijn en NIET zozeer om stroom 'terug te leveren'.

Kijk dan naar omvormers die al "battery-ready zijn", d.w.z. omvormers waar je (naderhand) een accupakket (van dezelfde fabrikant, of universeel (vaak 48V) kunt toevoegen.

Harm heeft een uitstekende voorlichting gegeven.

Als aanvulling daarop:

Ga er van uit dat je met zonnepanelen zelf energie producent bent geworden. Kijk eens met wat voor kabel je netbeheerder je huis binnen komt. Dat is (bij moderne woningen) 4 x 10 of zelfs 4 x 16 mm2.
Dat doen ze niet omdat koper goedkoop is, maar om de verliezen zou klein mogelijk te houden tot de meterkast. Wat daarna gebeurt, zal hun een worst zijn.

Je wordt dan een Prosumer, een die zowel energie verbruikt, opslaat en terug levert.

Om een zo efficiënt pv-systeem te krijgen, zul de je kabel trace's zo kort moeten houden, zeker die van de omvormer naar de groepenkast. Lukt dat niet, gebruik dan een kabel waarbij het verlies onder de 1% blijft (advies NPR5310), 3% voor verlichting en 5% voor machines en overige toepassingen. Liefst nog lager, want het is zonde om een deel van je zelf opgewekte energie in kabelverliezen kwijt te raken.

Kies voor een installatieautomaat van een A- merk (Hager, Eaton of ABB) en niet zo'n eentje van een budget merk. Daar krijg je later spijt van.

Stel, je hebt een een-fase omvormer van 3.500 W, die kan met een B16A automaat afgezekerd worden. Maar een automaat is ontworpen voor 60% gelijktijdelijkheid belasting, dat is 10A continue. Je kan beter een zwaardere automaat kiezen. De volgende in de reeks is dan een B20A. Bij een drie-fasen omvormer wordt er per fase bijna 1.200W geleverd, dat is iets van 5A per fase. Daar ben je met 3 x 16A (standaard waarde) klaar.
Plaats deze een-fase automaat buiten de groepenkast in een apart kastje om zijn warmte kwijt te kunnen. Bij een drie-fasen automaat (3P+N) is de warmte ontwikkeling verdeeld over de drie fasen van de automaat.

Let bij de omvormer (en laadpaal voor EV) op dat er verklaring bij zit voor een 6mA DC-lekstroom detectie. Anders zit je aan een dure type B aardlekautomaat (3-, 4-, 500 € voor een merknaam automaat)...en die is verplicht. De kans is anders dat je ringkernen in de overige aardlekschakelaars in verzadiging kunnen raken en hun werking verliezen.

Wat Cees zegt van SolarEdge optimizers klopt, maar tegenwoordig geven ze 25 jaar garantie op die dingen. Heb je veel last van schaduw op de panelen, dan heb je geen andere keuze. Een andere optie is een combinatie van Tygo optimizers met een string- omvormer (de meest gangbare soort omvormer).

Laat je het allemaal doen, zoek dan een bedrijf uit met een erkend zonnekeur merk uitgegeven door InstallQ of Techniek Nederland.

Gr. Paul


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum