Net voeding transistor radio (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 03-10-2011, 16:41 (4599 dagen geleden) @ Pieter Vos
Gewijzigd door Pieter Vos, 03-10-2011, 16:45

[image]

Bij 9 volt uitgang kan men net zo goed een 12 volt nettrafo gebruiken, maar ik had er nog een met 15 volt AC liggen. In het algemeen neem een trafo met een AC ca 3 volt hoher dan de uiteindelijke DC uitgangsspanning.

De uitgangs spanning van de schakeling wordt dus in essentie bepaald door de toegepaste zener diode. In geval van een 6 volt neme men een 6,8 volt zener, de emmitter-basis overgang in de transistor doet deze met ca 0,7 volt verminderen. Het type transistor is niet kritisch, het kan bijvoorbeeld een BD140 zijn. Ook kan men het schema zo aanpassen dat een NPN transistor gebruikt kan worden, bijvoorbeeld de BD139. Een aluminium koelplaatje voor deze tor is zeker gewenst, minimaal 5 bij 5 cm. De weerstand in de collector leiding dient als een ruwe stroom begrenzing, daarom een 5 watt type gebruiken.

Aanvulling. In het schema heb ik voor de weerstand in de collector leiding van de transistor de waarde 13 ohm vermeld. Dit is een toeval, zo een weerstand had ik liggen in mijn voorraad onderdelen uit de sloop. Men kan natuurlijk ook 12 of 15 ohm nemen, welke courant nieuw leverbare waarden zijn.

Hoe berekent men de collector weerstand? Hiertoe gaat men uit van de maximaal te leveren stroom. Stel men heeft maximaal 250mA nodig. Over de collector weerstand wil men niet meer dan 3 volt laten vallen. Derhalve een weerstand van 12 ohm. Bij een grotere maximale stroomsterkte moet men de weerstands waarde daartoe aanpassen. Maar ook de toegepaste transformator en de vermogens transistor moeten die stroomsterkte kunnen verdragen!

Bij veel transistor portable radio's zal de opgenomen stroom bij reeds luid spelen zo rond de 250mA liggen. Bedenk wel dat zwaarder uitgevoerde portables - bijvoorbeeld die ook middels een slede kunnen dienen als auto radio - vaak een zwaarder uitgevoerde audio eindversterker hebben en deze radio's zullen dus ook een zwaarder uitgevoerde netvoeding nodig hebben. Dus de benodigde stroom even meten alvorens een netvoeding te ontwerpen.

Tenslotte: bedenk dat schematje's zoals ik die plaats op dit forum, vooral bedoeld zijn om een idee te opperen maar nooit om klakkeloos na te bouwen. Ik ga er van uit dat de lezers van dit forum zelfstandig genoeg zijn een schema ontwerp volgens eigen inzicht en de eigen specifieke behoefte nader uit te werken.

Succes met de bouw van je eigen netvoeding.:-) :-) :-)

mvg, Pieter.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum