spanningsregelaar 78XX (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 07-01-2012, 22:08 (4522 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Armand, 07-01-2012, 22:18

Hallo Willem,

Ik ken het probleem maar al te goed.Ik heb ook verschillende schakelingen gebouwd en het ene hielp al wat beter dan het andere.
Nu gebruik ik het volgende met een zeer goed resultaat :
- een Varta Blue Dynamic accu
- een batterijklem met stroomonderbreker
- een intelligente loodacculader van Velleman (bouwkit)

[image] [image] [image]

-Telkens na een rit,de - pool losdraaien (zie foto speciale batterijklem).
-Als de auto lang stilstaat,de intelligente loodacculader aansluiten.
Na het aansluiten van de lader,begint het laadproces met een maximale laadstroom van 0,3A of 1A (= in te stellen met schakelaar).Voor auto-accu's is dit 1A.
Het laden duurt tot de batterijspanning 14,7 V is.Dan regelt de schakeling de laadstroom terug en de spanning van 14,7 V blijft constant.Aan het einde van de laadcyclus,wanneer de laadstroom voldoende gedaald is,zakt de spanning tot 13,6 V en gaat dan over op druppelladen.
Hierdoor kan de batterij met de lader verbonden blijven gedurende een langere tijd,zonder gevaar voor overladen.Als de batterij zou ontladen,begint het laadproces automatisch opnieuw.De lader kan ook gebruikt worden voor 6 V auto-accu's.

Vriendelijke groeten,:-) Armand


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum