spanningsregelaar 78XX, mbt autoaccu (Toestel of techniek)

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 15-01-2012, 13:19 (4507 dagen geleden) @ Maurice

Hallo,

Maarten en Maurice bedankt voor de internet links. Ik heb ze gelezen en niet alles is blijven hangen maar het komt er heel kort samengevat op neer dat met name wat oudere auto's gemaakt zijn voor loodaccu's (Pb/Pb). De accu's van de afgelopen jaren zijn lood/calcium (Pb/Ca) of de duurdere zijn vaak calcium/calcium (Ca/Ca) accu's. De accu's waar calcium in zit nemen geen genoegen met 13,8V en zullen na verloop van tijd de geest geven. 14,5V spanningregelaars zijn dan nodig voor de Pb/Ca accu en de Ca/Ca accu kan hier ook mee werken maar dit gaat niet altijd goed, o.a. afhankelijk van het gebruik.

Nu had ik bij mijn auto al eens een 14,5 spanningsregelaar ingebouwd echter was de spanning pas bij een flinke rit en weinig gebruikers aan 14,5V. Omdat ik dacht dat 13,8V al voldoende moest zijn voor een normaal accu leven, heb ik me daar nooit druk over gemaakt.

Ik hou nu de nieuwe accu op 14,5V en ga meten (met wat aangenamere temperaturen) waarom de laadspanning in elkaar zakt bij behoorlijk wat gebruikers en toerental rond de 1500 toeren (korte ritten). Ik heb het vermoeden dat het aan de opbouw van de dynamo ligt (27 jaar oud), wel zijn de spanningsregelaar, gelijkrichter (diodeplaat) en lagers al eens vervangen.

De accu die nu nog 20Ah over heeft van de 74Ah en die geen lading meer aannam boven de 12,6V, ga ik laden met 16V om te zien of er weer meer leven in komt. De theorie hierachter ben ik alweer vergeten :-| maar staat dus in de diverse links van Maarten en Maurice en had te maken met de actieve massa.

Ik meld me weer als ik resultaten heb.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Willem

--
Groeten,

Willem


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum