UPDATE "Selektiver pegelmesser SPM-2" (Algemeen)

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 21-10-2025, 11:42 (4 uur en 40 minuten geleden) @ PE1PJA
Gewijzigd door PE1PJA, 21-10-2025, 12:15

Getriggerd omdat vrijdag 24 oktober SAQ Grimeton weer op VLF 17,2 kHZ een uitzending verzorgt heb ik mijn defecte "Selektiver pegelmesser SPM-2" weer tevoorschijn gehaald.

In het frontend (lowpass filter) bleken beide Af116 transistors sluiting te hebben naar de shield aansluiting (whiskers). De transistors zijn van het merk Valvo. Omdat het ding vol zit met dezelfde AF116 van Valvo was ik er mee gestopt; waarschijnlijk vrijwel alle transistors defect.

[image]

Afgelopen weekend de twee transistors toch maar eens vervangen door (gebruikte) AF126. Twee elco's bleken ook defect bij de ingang de rest meet statisch goed.

[image]

Contacten gereinigd van de diverse schakelaars en spanning erop. De draaispoelmeter reageerde kort, en na wat heen en weer draaien met potmeters en schakelaars bleek de ijkfunctie te werken.

Toongenerator aangesloten: 0 dB = 0,775 Volt. De ingangschakelaar op de SPM2 ingesteld op 0 dB de meter gaf 0,8 ~ 0,9 Volt (signaal meerdere frequenties aangeboden)

De toongenerator gaat tot 200 kHz dus verder heb ik niet gemeten.

Omdat de meter geen signaal uitgang heeft, heb ik het signaal op de meter-versterker-print gezocht met signaaltracer stand HF. Op de foto is het definitieve uitkoppelpunt te zien. Met de signaaltracer en aangesloten draad antenne is Droitwich BBC4 op 198 kHz te horen (niet verstaandbaar komt door smalle bandbreedte van de meter) Ook de tijdzender 77,5 kHz is goed te ontvangen, en meerdere stations. Ook enkele middengolf zenders onder in de band. De draaispoelmeter op de SPM2 geeft de signaalsterkte aan.

[image]

Erg vreemd dat er blijkbaar verder geen transistors defect zijn. De defecte heb ik gereanimeerd door BEC aan elkaar te solderen en dan 30 volt aansluiten tussen shield en BEC. Ze meten nu weer goed, maar ik ga ze niet meer gebruiken.

Ga hem nu gebruiken als convertor op mijn communicatie ontvanger door deze op 650 KHz af te stemmen kan ik de VLF frequenties beluisteren en gebruik maken van het smalle filter op de ontvanger. Maar ik vrees dat het filter van de SPM2 toch te breed is voor goede ontvangst van Grimeton we gaan het zien, zal vooral af hangen van de QRM (storing) bij mij thuis.

Overigens mss interessant ik vond toch nog een handmatig vervaardigd schema van de meter op de site van PE1ABR; "backwaarts enginering" petje af! : https://www.pe1abr.nl/home-server/pdf/WANDEL_und_GOLTERMANN__SPM-2.pdf

Sowieso een heel interessante site. https://pe1abr.nl/index.htm#qmenu

Groeten, Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks