Uitschakelplop versterker. (Toestel of techniek)
Beste forumleden,
Ik heb in de jaren 70 ooit een versterker bouwpakket gekocht van jostykit bestaande uit een basisprint, 2 mono eindversterkerprintjes, voedingsprint, 4 potmeters, een trafo en verder wat onderdelen zoals onderstaand te zien op een foto van Leo Snoeren.
![[image]](images/uploaded/2026032221114569c05b11549df.jpg)
Foto: Leo Snoeren
Ik heb 2 Philips 22RH426 3 weg luidsprekers ooit van de stort gered en daar op aangesloten. Ik vond de versterker op zolder na jaren in onbruik te zijn geweest en wist niet dat ik die nog had.
Deze combinatie versterker met die bovengenoemde speakers werkelijk een verbluffende geluidskwaliteit maar bij uitschakelen na 1 seconden steeds een hinderlijke luide PLOP. Mijn vraag is of iemand weet wat er aan te doen is.
Ik zat eerst de denken aan een mechanisch dubbelpolig relais met 230V. bekrachtigingsspoel en de schakelcontacten opnemen in de luidsprekerketen. Lijkt wel of die plop het gevolg is van een ontladende condensator en voordat gebeurd bij uitschakelen het relais dan de luidspreker keten onderbreekt.
Ik had van Gerard ooit een PAM micro versterkertje gekregen die het op die speakers ook geweldig doet maar wat ik miste was de toonregeling en balans totdat ik die jostykit versterker ging gebruiken.
Dank zover.

Hans
--
Hans van Kampen
Complete draad: