Ferrietstaafje gezocht (Gezocht)

door Klingsor, 26-03-2012, 08:29 (4437 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door Klingsor, 26-03-2012, 08:31

Na de reparatie zal de zelfinductie iets veranderd kunnen zijn wat weer invloed heeft op de instelling van de eerste afstemkring. Toch is de invloed in de meeste gevallen zo klein dat het geen zin heeft aan de afregeling te knoeien.

Maar (@ J.J.) in mijn (en wellicht meest voorkomend) geval gaat het om een breuk buiten de spoel, net zoals een geknakt krijtje dus.
Voor de zelfinductie in de spoel zou er dus weinig of geen, alleszins nog veel minder en verwaarloosbaar verschil moeten zijn, dat is duidelijk. Want ook niet voor de magnetische veldlijnen.

Nu heb ik begrepen dat de ferrietstaaf naast het verhogen van de zelfinductie in de spoel daarnaast en tegelijk ook dient als antenne. (Ik neem aan dat die precies daarom zo ver uitsteekt buiten de spoel.)
Voor een antennefunctie heb je steeds een oscillerende beweging van deeltjes nodig, hier doorheen een staaf. Gaan die dan ook gewoon dwars doorheen de aangebrachte lijm? Blijkbaar is ook daar geen merkbaar verschil...
Met andere woorden. Als je nu de ferrietstaaf gewoon zou afbreken buiten de spoel, of het afgebroken stuk weggooien, wat verandert dat dan aan de zaak?
Want daar moet de lijm of ongelijmde breuk toch weinig (positief) verschil maken of dus weinig toevoegen ten opzichte van de gebroken staaf? (Tenzij je geleidende lijm zou nemen, maar dat lijkt mij allerminst het geval.)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum