Schema Aristona SA7243T (Gezocht)

door verbeek @, Zutphen, 27-05-2011, 14:36 (4723 dagen geleden)
Gewijzigd door verbeek, 27-05-2011, 14:38

Hallo allemaal,

Ik zoek het schema van deze vrij luxe radio uit 1965. Er zitten drie AM banden op en de FM band gaat tot 104MHz. Aansluitingen voor externe antenne, hooftelefoon en een IEC aansluiting voor een pick-up. De voeding bestaat uit 4 dikke mono cellen, 6V dus.
De transistoren zijn:
? - ? - AF116 (3x) - OC75 (2x) - AC125 en AC128 (2x)
De FM torren zitten in een afgeschermd blikje en zijn zo 1-2-3 niet zichtbaar, maar heet K 335 DK 53 854.0.

Apart is ook wel de luidspreker, een AE 370.00, met een afgeschermde magneet.

Gr. Paul

[image]

[image]

[image]

[image]

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-05-2011, 15:37 (4723 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-05-2011, 15:53

Hallo Paul,

Helaas nog geen schema (maar misschien wel een vaag idee waar je een equivalent schema kan vinden, ik kom daar later nog even op terug als ik meer zekerheid heb, want het kan namelijk 2 of 3 heel verschillende kanten op). Wel erg toevallig dat ik je juist nu met dit toestel hier aantref:

Ik zat namelijk juist nu in het kader van een speurtocht naar bepaalde fabrieksaanduidingen naar een SA7234T te kijken, een simpeler toestel met vermoedelijk wel een aantal gelijkenissen.

Zou je van jouw toestel eens een scherpe foto kunnen maken van de chassissticker (zo te zien zit die op de afstemcondensator) en van de typesticker? En zou je eens kunnen kijken of er (bijvoorbeeld aan de koperzijde van de printplaat) artikelnummers staan?

Schema Aristona SA7243T

door verbeek @, Zutphen, 28-05-2011, 06:36 (4722 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 28-05-2011, 06:51

Hallo Paul,

Helaas nog geen schema (maar misschien wel een vaag idee waar je een equivalent schema kan vinden, ik kom daar later nog even op terug als ik meer zekerheid heb, want het kan namelijk 2 of 3 heel verschillende kanten op). Wel erg toevallig dat ik je juist nu met dit toestel hier aantref:

Ik zat namelijk juist nu in het kader van een speurtocht naar bepaalde fabrieksaanduidingen naar een SA7234T te kijken, een simpeler toestel met vermoedelijk wel een aantal gelijkenissen.

Zou je van jouw toestel eens een scherpe foto kunnen maken van de chassissticker (zo te zien zit die op de afstemcondensator) en van de typesticker? En zou je eens kunnen kijken of er (bijvoorbeeld aan de koperzijde van de printplaat) artikelnummers staan?

Hallo Maarten,

Zojuist even het schema van de 7234T en de 7243T bekeken (Bedankt Paul!), maar ik zie zo snel niet wat de verschillen zijn. De uitvoering die ik hier voor mijn neus heb staan is de /00R en is blijkbaar anders dan de documentatie.
Het typeplaatje:
[image]
Het chassistypeplaatje:
[image]
Nog meer nummers:
[image]
De E25C5 (seleen?)diode:
[image]
De eindtrap:
[image]
Op de printplaat staat als enig kenmerk een 3.
[image]

Op het internet is nagenoeg niets te vinden van deze radio, de Philips uitvoering die het er meest op leek qua transistor bezetting is de L5X41T. De print is echter comleet anders.
Wat me opvalt aan deze radio is dat alle weerstanden composietweerstanden zijn. Philips gebruikte toen al koolweerstanden voor zijn Philips radio's. Dus toch een kwalitatief mindere radio? Of is het toch oude voorraden opmaken voor de B-merken.
De radio speelt overigens wel, maar valt af en toe weg als je aan de print komt. Er zijn geen whiskers in de AF116 of andere transistors die problemen veroorzaken.
Zoals je op de foto's ziet is er het een en ander nog schoon te maken aan deze radio; lekkende batterijen hebben hun werk goed gedaan :-(

Hoe ziet de SA7234T eruit?

Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-05-2011, 09:26 (4722 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-05-2011, 09:32

Dankje voor de duidelijke foto's. Ik had al het vermoeden dat jouw radio geen van de uitvoeringsnummers zou hebben uit de documentatie; die horen eerder bij modellen van hier normaalgesproken niet verkochte merken zoals Dux, Horny, etc.

Mogelijk stamt het ontwerp van een buitenlandse Philipsvestiging, maar waar ik achter probeer te komen is de plaats waar het toestel daadwerkelijk gefabriceerd is. Het artikelnummer op de HF-module kan ik nog niet plaatsen, het AE-nummer op de luidspreker wijst gewoon richting Hasselt. De fabrieksletter K die overal in het toestel opduikt, is precies waar ik al achteraan aan het jagen was (dus als iemand anders die wel eens tegen is gekomen hoor ik dat ook graag). Ik hoop binnenkort iets te kunnen zeggen zonder speculatie, dus "stay tuned" :-D

P.S. Geen idee waarom ik schreef dat de 7234T een simpeler toestel zou zijn, misschien misleid door het lagere nummer. Ik weet helaas ook niet hoe het er uitziet. Ik moet er ooit online foto's van gezien hebben, aangezien het typenummer in verband met die beruchte K in mijn bestanden stond. Gezien de schematheek dacht ik aan dit forum, maar daar kan ik hem niet terugvinden.

Schema Aristona SA7243T

door Armand @, België, 28-05-2011, 09:49 (4722 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,bedoel je deze misschien? Siera SA7234T http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=3832

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-05-2011, 11:48 (4722 dagen geleden) @ Armand

Juist, die bedoelde ik :) Geen idee hoe ik het over het hoofd kon zien. Misschien heb ik op trefwoord Aristona gezocht, en dan gaat het mis.

Schema Aristona SA7243T

door Armand @, België, 28-05-2011, 12:17 (4722 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,er is ook een Radiola equivalent RA7234T van rond 1963.De Philips equivalent zou L4X33T zijn maar hier kon ik nog niets over vinden.
[image]

Om terug te komen op de Aristona SA7243T : er bestaat ook een Radiola RA7243T van rond 1964.Ook hier geen verdere informatie of afbeelding over gevonden.Deze zou gelijk moeten zijn aan Philips L5X41T maar deze laatste heeft echter een totaal andere behuizing en zet hier dus grote ???? bij.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T

door Armand @, België, 28-05-2011, 13:41 (4722 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Armand, 28-05-2011, 14:01

Hallo Maarten,

Ik vond nog een PDF : equivalentenlijst/typenummers Philips - Radiola van transistorradio's (1958 tot 1973) met aanduiding van jaartal en welke toestellen waar verkocht enz.
Eigenaardig genoeg zet men daar voor de equivalent van de Radiola RA7243T ook de Philips L5X41T.
Moest je deze documentatie nog niet hebben en bij interesse,kan ik de PDF doorsturen.Stuur me dan een mailtje.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T

door verbeek @, Zutphen, 28-05-2011, 15:35 (4722 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand en Maarten,

Zo te zien is alleen de behuizing wat anders en zijn de SA7243T en de SA7234T elektrisch aan elkaar gelijk. Wie weet is er een Duitse variant waarop deze Aristona/Siera/Radiola gebaseerd is.

Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T

door Armand @, België, 28-05-2011, 22:19 (4721 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Armand, 28-05-2011, 22:30

Hallo Paul en Maarten,

Om het nog wat ingewikkelder (of beter interessanter :-D ) te maken,vond ik niet de Philips L4X33T maar wel de Philips L4W33T.:-D :-D Komt uit een Deense Philips Catalogus 63/64 en ze noemen hem daar "Philips Glory FM"
Philips Denemarken/Kopenhagen (Kobenhavn)...die K op de onderdelen??? 't Is maar een gok.

[image]

Deze L4W33T vond ik ook nog met de naam "Philips Merkur Super L4W33T"

[image]

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-05-2011, 23:18 (4721 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-05-2011, 00:03

Hallo Armand,

Om het nu nog verwarrender te maken... Die W in L4W33T staat waarschijnlijk voor Oostenrijk/Hornyphon ;-) Daar zou dat model dus ontworpen of bedacht kunnen zijn.

De K voor Kopenhagen wordt ondersteund door een foto op radiomuseum.org van de 423HU-17 die kennelijk Deens is, geen letter voor het serienummer heeft maar wel een stempel K01 op het chassis.

Dat is dus 1 van de theorieen waarvan ik uitging toen ik 2 exemplaren van de BX462A tegenkwam waarvan het serienummer ook met een K begon. Aan de hand van het vergelijken van foto's heb ik daar inmiddels wel een idee over.

Dat verklaart nog niet de lijntrafo's en TV-tuners die ook een K hebben, daarvoor neig ik dan weer naar Krefeld waar ze traditioneel een flinke tunerafdeling hadden (nog zeker tot in deze eeuw zat die in Duitsland), hoewel de TV-fabriek zelf KR heette.

Komen we bij de 7234T aan. Ook weer die K. In de documentatie hier in de schematheek staat een subtiele maar interessante hint naar tóch weer die andere fabriek. Ik kom daar nog op terug, maar ik ben benieuwd wie die hint verder als eerste zal spotten (de mensen met wie ik erover gemaild heb zijn van deelname uitgesloten, de prijs is geen koelkast maar gewoon de eer).

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2011, 00:36 (4721 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog een tegenstrijdige aanwijzing vergeten te melden: De DK... code op het tunerblikje kan wel weer richting Kopenhagen wijzen.

Leuker kunnen we het niet maken, en zeker niet makkelijker... Ohnee, verkeerde motto: Ze blijven je verrassen, die Philipsen.

Schema Aristona SA7243T (erratum)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 03:07 (1767 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-06-2019, 03:10

Hier moet ik voor de volledigheid vermelden dat de W niet voor Wenen staat! Horny gebruikte ook vaak een W en de B5W32AT kwam uit Wenen, maar dat is achteraf gezien gewoon toeval.

Op dezelfde manier staat de W niet voor Amerika en is het toeval dat er een Norelco L2W54T/52 bestaat; dat toestelletje is gewoon Made in Holland en bestaat ook in Nederlandse / exportuitvoeringen.

Over de juiste betekenis van de W heb ik nog iets minder zekerheid. Je zou kunnen zeggen "worldwide" omdat dat toevallig met een W begint, maar de kans is groter dat het gewoon een willekeurige letter is zoals de X van Xederland :-D

Ik kende in het begin alleen de genoemde B5W32AT. Later bleek, zoals in dit geval, dat de letter op toestellen van allerhande herkomst en bestemming voorkomt. Dat is niet zo vreemd, want de letter in het typenummer staat niet voor de fabriek die het toestel maakt en ook niet persé voor het land van besteming, maar voor de commerciële afdeling die het toestel specificeert. Vaak is die commerciële afdeling een nationale organisatie en dan is er wel iets van een correlatie tussen de letter en het land van bestemming omdat de commerciële organisatie nou eenmaal vaak toestellen voor de eigen markt specificeert.

Nou heb ik natuurlijk wel iets van een vermoeden inmiddels... Het valt op de dat W-toestellen vaak ook toestellen zijn die onder submerken geleverd worden, zoals dus de SA7243T die in Engeland ook als Cossor CR7243T verkocht is en waarschijnlijk onder diverse andere merken. Ook de B5W32AT is er in submerkuitvoering.

Ik heb eerder begrepen dat er een soort van catalogus bestond waarin toestellen stonden waar nationale organisaties en submerken uit konden kiezen, zodat het wiel niet opnieuw hoefde te worden uitgevonden.

Mijn laatste vermoeden is dat die letter W daar iets mee te maken heeft.

P.S. Die K vóór het serienummer... Ook dat is inmiddels een stukje opgehelderd. Hij heeft minstens 2 bewezen betekenissen. Van der Heem gebruikte die letter op de Philips BX462A, maar dan weer niet op de KX574A. Verder staat hij ook voor de fabriek in Kopenhagen, zoals onder andere deze SA7243T bewijst.

Schema Aristona SA7243T (erratum)

door Otto @, Drenthe, 30-06-2019, 13:14 (1767 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Over de juiste betekenis van de W heb ik nog iets minder zekerheid. Je zou kunnen zeggen "worldwide" omdat dat toevallig met een W begint, maar de kans is groter dat het gewoon een willekeurige letter is zoals de X van Xederland :-D

Ik heb altijd begrepen dat de X van Benelux afkomstig kwam. Vandaar ook dat er geen aparte code voor België is.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Schema Aristona SA7243T (erratum)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 13:35 (1767 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-06-2019, 13:39

Over de juiste betekenis van de W heb ik nog iets minder zekerheid. Je zou kunnen zeggen "worldwide" omdat dat toevallig met een W begint, maar de kans is groter dat het gewoon een willekeurige letter is zoals de X van Xederland :-D


Ik heb altijd begrepen dat de X van Benelux afkomstig kwam. Vandaar ook dat er geen aparte code voor België is.

Die laatste fout werd rechtgezet met de typenummerwijziging van 1966... En werd alsnog nauwelijks gebruikt. Kennelijk liet men in België de meeste commerciële zaken alsnog via Nederland lopen. Maar Luxemburg moest het ook na 1966 zonder nummertje stellen, waarschijnlijk omdat ze daar nooit een nationale organisatie hebben gehad.

Punt is, dat ik geen ondersteunend maar ook geen direct weerleggend bewijs heb voor de betekenis beneluX en altijd aarzel om de copypasta voort te zetten.

De letters hingen samen met de nationale organisatie. Heeft die van Nederland ooit expliciet Benelux in zijn naam of doelstelling gehad? Zijn er officiële documenten waarin de X naar de Benelux verwijst?

Schema Aristona SA7243T (erratum)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 13:46 (1767 dagen geleden) @ Maarten Bakker

P.S. Die K vóór het serienummer... Ook dat is inmiddels een stukje opgehelderd. Hij heeft minstens 2 bewezen betekenissen. Van der Heem gebruikte die letter op de Philips BX462A, maar dan weer niet op de KX574A. Verder staat hij ook voor de fabriek in Kopenhagen, zoals onder andere deze SA7243T bewijst.

De oplettende lezer zal nu zeggen dat het serienummer op de typesticker van de SA7243T niet met een K maar met een A begint... Dat heeft waarschijnlijk te maken met dat het een submerkapparaat is; het lijkt er zeer sterk op dat die vaak in of in opdracht van distributiecentrum Acht werden voorzien van merkspijker en typesticker. Dus bijvoorbeeld transport in bulk van de fabriek naar het distributiecentrum en vanaf daar voorzien van merknaam en verpakking naar de groothandels en winkeliers. In de volksmond ook wel omkatten geheten.

Let wel, de verwijzing naar Acht is vrij zeker, vooral omdat die letter precies opdook in het jaar dat ze het distributiecentrum in gebruik namen, maar heb ik pas voor een veel latere tweeletterige combinatie in officiële documentatie gevonden.

Schema Aristona SA7243T

door verbeek @, Zutphen, 29-05-2011, 06:38 (4721 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door verbeek, 29-05-2011, 07:14

Ja, dat is'm, Armand!

Overigens had ik het wel kunnen weten dat het van Duit/Oostenrikse makelij is. De lange golf loopt van 2000m-750m (150-400kHz), om de Duitse Drahtfunk en/of de Telephon-Rundsprach Schweiz ten gehore te brengen.
Ik ben op het verkeerde been gebracht door het feit dat er geen 'locale' componenten, zoals een enkele Wima of Ero C of van die roodbruine weerstanden in zitten.

Waar staat de A voor het serienr voor? Aken?

Op de onderstaande site staat het schema van de L4W33T:
http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Philips-Portalet%20Glory-L4W33T-1963-Diagram.png

Zoals je ziet heet het tunerblik DK 53 854. K335 is week 33 van 1965. Overigens een bijzondere manier van schakelaars tekenen.

Dat de Philips Merkur ook in Zweden verkocht werd blijkt uit het 'LUFOR' symbool op de lange golf:

[image]

Wie daar wat meer over weet mag het zeggen. Van de Zweedse vertaling naar het Nederlands kan ik weinig bakken. Het teken komt ook voor op de B5S12A, een bijzondere Zweedse plano.


Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-05-2011, 08:33 (4721 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 29-05-2011, 08:44

Dat de Philips Merkur ook in Zweden verkocht werd blijkt uit het 'LUFOR' symbool op de lange golf:

[image]

Wie daar wat meer over weet mag het zeggen. Van de Zweedse vertaling naar het Nederlands kan ik weinig bakken. Het teken komt ook voor op de B5S12A, een bijzondere Zweedse plano.

Wat ik uit de gebrekkige vertaling van de website http://gronradio.sm7dlf.se/lufor.htm kan opmaken, was Lufor een waarschuwingssysteem op de langegolf dat werd gebruikt bij het binnendringen van vijandelijke vliegtuigen of raketten.

Edit: Misschien vergelijkbaar met het Nederlandse WAS (waarschuwing- & alarmsysteem), meestal "luchtalarm" genoemd. Ik kan me voorstellen dat in afgelegen plekken in Zweden niet op elke straathoek een sirene was gemonteerd.

Schema Aristona SA7243T

door verbeek @, Zutphen, 29-05-2011, 17:51 (4721 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat ik uit de gebrekkige vertaling van de website http://gronradio.sm7dlf.se/lufor.htm kan opmaken, was Lufor een waarschuwingssysteem op de langegolf dat werd gebruikt bij het binnendringen van vijandelijke vliegtuigen of raketten.

Dat houdt in dat de radio 24 uur per dag 7 dagen in de week op deze frequentie afgestemd zou moeten staan. En dat als je het land in ging de radio mee moet nemen. Staraalvliegtuigen en raketten zijn in no-time van het oosten naar het westen.

Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2011, 18:33 (4721 dagen geleden) @ verbeek

Ik denk dat het een frequentie was waar je op moest afstemmen in geval van luchtalarm. Zoals nu met de bekende onhoorbare sirenes de bedoeling is dat je de ramen sluit, binnenblijft en radio 1 of een lokale omroep inschakelt op de radio met lege batterijen uit je overlevingspakket ;-)

Schema Aristona SA7243T

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-05-2011, 21:15 (4720 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik denk dat het een frequentie was waar je op moest afstemmen in geval van luchtalarm.

Dat lijkt ook niet erg logisch. Waarom aparte, buiten de omroepbanden vallende, frequenties gebruiken terwijl men voor zulke mededelingen de gewone omroepzenders kan gebruiken.

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2011, 22:53 (4720 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

In de VS waren aparte frequenties ooit lang geleden wel degelijk gebruikelijk, dus waarom zou men zoiets dan elders niet ooit gedaan kunnen hebben? Het systeem waar ik aan dacht kan je vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/CONELRAD hoewel dit systeem meer inhield dan alleen 2 vaste noodfrequenties.

Overigens geloof ik uit wat ik van de machinevertaling snap, dat Lufor nog net weer even iets anders in elkaar zit.

Schema Aristona SA7243T

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-05-2011, 23:07 (4720 dagen geleden) @ Maarten Bakker

beste Maarten,
Wel bekend als de fameuze "atoombom" waarschuwingsfrekwenties.
Je vind ze steevast als twee rode bolletjes of driehoekjes op de afstemschaal van Amerikaanse toestellen uit de fifties.
geraakte uit de mode samen met Mc Carthy :-)
(niet die van the Beatles)

groeten

Kris

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2011, 09:44 (4721 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-05-2011, 09:46

Het leukste is nog wel... Philips maakte al jaren niks van dit soort in Aken. WA staat voor Wetzlar, waar wel een grote hoeveelheid portables vandaan kwam en A staat voor Eindhoven of omgeving. Die A heb ik ook wel eens op ingekocht spul gezien, en is naar mijn idee in dit geval niet echt relevant. De chassissticker telt.

Het hele verhaal kan nog steeds 2 kanten op, denk ik.

Schema Aristona SA7243T

door ruudtx @, Utrecht, 30-05-2011, 16:25 (4720 dagen geleden) @ Armand

Weet je zeker dat het Merkur Super is en niet Mercur?
En die naam Mercur komt weer van een Deense zeezender die vanaf 1958 voor de kust bij Kopenhagen uitzond: Radio Mercur.
Deze zond alleen op FM uit !!! en dat in die tijd. Dat kon omdat je met 1 FM zender, ook vanaf zee, heel Kopenhagen bereikt, en daarmee de helft van de Deense bevolking.
Maar de aanwezigheid van deze zender tot ca 1962 was ook de inspiratie voor radio Veronica.
Ik geloof graag dat in die periode heel veel transistorradios met FM zijn verkocht in Denemarken.

Schema Aristona SA7243T

door Armand @, België, 30-05-2011, 17:31 (4720 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud,interessant om te weten.
Merkur met K komt van http://www.nnrm.net/Teknisk%20info/Philips%20Merkur%20Super.htm en of dat juist is,weet ik niet.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T

door verbeek @, Zutphen, 04-06-2011, 09:51 (4715 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 04-06-2011, 09:55

Hallo Maarten,

Bij het zoeken naar de oorzaak van het wegvallen van het geluid als de de print beweegt, heb ik het schakelmechanisme van de print losgehaald. Onder deze schakeleenheid zat toch nog een stickertje verscholen:

[image]

Nog een aanwijzing dat deze radio waarschijnlijk in Denemarken in elkaar gezet is. Ziehier het printje van de schakelaar met de contactenmatrix:

[image]

Alle drie de printjes hebben deze lettercode. Deze schakelaars zitten ook in andere Philips/Aristona radio's en het zou de moeite waard zijn een te kijken wat daar op staat.

Oorzaak van de storing was een slechte soldering van de golfbereikenschakelaar én dat er ooit eens iemand aan de afstelling van het schakelmechanisme heeft zitten rommelen.
Na de schoonmaak ziet de radio er zo uit:

[image]

Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-06-2011, 10:30 (4715 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-06-2011, 10:32

Hallo Paul,

Die radio ziet er netjes uit :)

Ik denk dat die schakelaars in andere toestellen mogelijk ook artikelnummers uit andere landen erop hebben staan, maar als we ervan uitgaan dat de letters DK inderdaad bij Denemarken horen (staat genoteeerd als een vrij waarschijnlijk vermoeden) dan lijkt me de kans dat het toestel daar gefabriceerd werd toch zeer groot.

Het blauw stickertje zal ook een typisch kenmerk zijn, alleen helaas nog nergens op foto's teruggevonden.

Schema Aristona SA7243T staat in de schematheek

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 27-05-2011, 19:59 (4722 dagen geleden) @ verbeek

Met dank aan radiodatabase.nl is die schema aan de schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2011, 22:34 (4718 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-05-2011, 22:36

Omdat het krijgen van uitsluitsel toch nog wat langer zal gaan duren, en ik toch een spoedig antwoord beloofd had, geef ik voor mensen die eventueel willen meedenken de twee kanten die het verhaal van de letter K als productielocatie volgens mij nog uit kan op basis van de huidige informatie.

1) Vooral op basis van een aantal L.DK.. modellen en de letters DK van het artikelnummer op het afstemblikje (die komen in mijn lijst voor als op basis van bestelnummers uit andere documentaties mogelijk behorende bij Denemarken) denk ik aan Kopenhagen. Om dit te verifieeren zou ik onder andere meer moeten weten van de productiegeschiedenis van deze fabriek (vooral wat deze in latere jaren produceerde en wanneer deze gesloten is). Op rm.org staat er hoegenaamd niets over, en Google vindt ook niet echt wat bruikbaars.

2) Vooral op basis van de BX462A (nog niet 100% zeker maar wel sterke aanwijzingen) en het (toevallig?) voorkomen van de aanduiding vdH op de voorpagina van de 7234T-documentatie, zou het eventueel productie van van der Heem kunnen zijn. Er lijken echter weer geen bijzondere gelijkenissen met hun eigen toestellen. Om dit te verifieeren zal ik dieper in de laatste paar jaren van de van der Heem-geschiedenis moeten duiken (ik heb al wat gemaild, maar elke andere input is ook welkom).

Vooralsnog dus een leuke puzzel. Ik zal in de komende tijd ook nog wel deelvragen aansnijden op dit en andere fora.

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door verbeek @, Zutphen, 01-06-2011, 06:13 (4718 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Als ik fabrikant zou zijn met een grote afdeling waar schema's e.d. op papier gezet worden, zou ik graag willen weten wie die tekeningen gemaakt heeft en wie deze tekeningen gecontroleerd heeft, om naderhand de tekenaars en controleurs op fouten te kunnen wijzen, waar zij van kunnen leren.
vdH kan natuurlijk ook "van der Horst of van der Hoorn" kunnen betekenen.
Ook dat zou een studie waard kunnen zijn, die letters.
Wie weet zit ik er helemaal naast, maar het lijkt me sterk dat dit met een productie afdeling te maken heeft.
Overigens denk ik ook wel dat de K voor Kopenhagen staat, mede gezien het gebrek aan Duitse onderdelen op de print van de SA7243T.

Gr. Paul

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2011, 19:56 (4717 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-06-2011, 20:04

Beste Paul,

Ik was al voorzichtig begonnen met een verkenning van die signaturen, en daar zal ik tzt nog een oproepje over plaatsen, want ik heb het nog niet helemaal door. Mijn eerste idee was afdeling/initialen, maar het kan ook initialen/afdeling of nog een heel ander systeem zijn... Ik heb nog niets gezien dat daar uitsluitsel over bied.

Maar niet alles tegelijk, dus ik laat dit even rusten aangezien de kans groot is dat een van de antwoorden wel ongeveer het juiste zal zijn. Als er dan iets meer aan informatie opduikt zou het makkelijker kunnen zijn om een beter idee te krijgen.

P.S. Philips had de hebbelijkheid de letters van de productielocatie wel eens meervoudig te alloceren (zowel per ongeluk als intentioneel), dat de ene radio met een K niet uit dezelfde fabriek hoeft te komen als de andere, maakt het alleen nog maar spannender ;)

P.P.S. Wat betreft die Duitse onderdelen kan het ding vermoedelijk overal vandaan komen behalve uit Duitsland en Oostenrijk. De luidspreker is hoogstwaarschijnlijk een type dat niet alleen in Belgie geproduceerd is, maar ook gespecificeerd. Dus niet speciaal op maat voor een andere Philipsfabriek.

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Armand @, België, 01-06-2011, 20:35 (4717 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Bij het schema van de SA7234T had ik vdH/MC ook opgemerkt en het eerste wat me binnenviel was Van der Heem.Het schema van de SA7243T vermeld dan weer GB/JD en hield het bij een toevalligheid maar het kan natuurlijk altijd.
Wat verder gezocht en zo kwam ik o.a. bij Aristona Denemarken en vond een transistorradio gebouwd in 1966.Of Aristona DK eerder of nadien door Philips Denemarken(Kopenhagen) is opgeslorpt,heb ik niet gevonden.
Zo vond ik ook nog Aristona Finland(Helsinki) waar ik helemaal geen weet van had en Philips Finland.Het submerkenbeleid van Philips lijkt me meestal nogal onoverzichtelijk.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2011, 10:02 (4717 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Klopt, het kan goed toeval zijn. Dan slaat de balans door richting Denemarken.

Hoe het precies zit met Aristona in Scandinavie lijken de bijdragers @rm.org ook niet zo goed te weten, maar het was wel ooit een merk dat los stond van Philips en later opgeslokt is (geen idee of het net als ons Aristona bij NSF vandaan kwam).

Het submerkenbeleid vind ik ook inderdaad onoverzichtelijk, maar ik heb het idee dat een van de uitgangspunten aan de verkoopskant was, om nooit een model op de markt te brengen dat in hetzelfde land ook als Philips verkocht werd, terwijl tegelijkertijd het aantal modellen toch nog enigszins beperkt werd gehouden. Zo kwamen hifi-combinaties die hier als Erres verkocht werden in de jaren '70 regelmatig uit Finland. Een strak zwart design dat men hier niet van Philips kende en dus iets exclusiefs had. Er was in elk geval een complete afdeling voor die het submerkenmodellenbeleid in goede banen leidde, en die zullen het er minstens zo druk mee gehad hebben als wij nu met het ontrafelen :-D

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-06-2011, 22:26 (4715 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, en dan hebben we het nog niet over de bijdrage van Philips North Amerika.. :-)

groeten

Kris

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Fred_prive @, Zeist, 01-07-2019, 03:31 (1766 dagen geleden) @ kris

Al eens gekeken naar siera sa7243t, of Radio Dux Symfonica SA7243T and Radiola RA7243T ?
Mvg fred

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Fred_prive @, Zeist, 01-07-2019, 03:39 (1766 dagen geleden) @ Fred_prive

Nog een vraagje is er al gezocht naar Cossor, A.C.; London: CR7243T ( radiomuseum.org).
Groetjes fred

Schema Aristona SA7243T (tussenstand speurtocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2019, 08:44 (1766 dagen geleden) @ Fred_prive
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-07-2019, 08:46

Cirkeltje is wel heel snel rond zo ;)

Die Cossor is de aanleiding dat ik 8 jaar oude subthread heb opgegraven en juist in RMorg toegevoegd nadat hij op vintage-radio.net was verschenen. Ik ben wel benieuwd hoeveel andere submerken nog opduiken.

Zie http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=48609

powered by my little forum