Schema Aristona SA7243T (erratum) (Gezocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 03:07 (1769 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-06-2019, 03:10

Hier moet ik voor de volledigheid vermelden dat de W niet voor Wenen staat! Horny gebruikte ook vaak een W en de B5W32AT kwam uit Wenen, maar dat is achteraf gezien gewoon toeval.

Op dezelfde manier staat de W niet voor Amerika en is het toeval dat er een Norelco L2W54T/52 bestaat; dat toestelletje is gewoon Made in Holland en bestaat ook in Nederlandse / exportuitvoeringen.

Over de juiste betekenis van de W heb ik nog iets minder zekerheid. Je zou kunnen zeggen "worldwide" omdat dat toevallig met een W begint, maar de kans is groter dat het gewoon een willekeurige letter is zoals de X van Xederland :-D

Ik kende in het begin alleen de genoemde B5W32AT. Later bleek, zoals in dit geval, dat de letter op toestellen van allerhande herkomst en bestemming voorkomt. Dat is niet zo vreemd, want de letter in het typenummer staat niet voor de fabriek die het toestel maakt en ook niet persé voor het land van besteming, maar voor de commerciële afdeling die het toestel specificeert. Vaak is die commerciële afdeling een nationale organisatie en dan is er wel iets van een correlatie tussen de letter en het land van bestemming omdat de commerciële organisatie nou eenmaal vaak toestellen voor de eigen markt specificeert.

Nou heb ik natuurlijk wel iets van een vermoeden inmiddels... Het valt op de dat W-toestellen vaak ook toestellen zijn die onder submerken geleverd worden, zoals dus de SA7243T die in Engeland ook als Cossor CR7243T verkocht is en waarschijnlijk onder diverse andere merken. Ook de B5W32AT is er in submerkuitvoering.

Ik heb eerder begrepen dat er een soort van catalogus bestond waarin toestellen stonden waar nationale organisaties en submerken uit konden kiezen, zodat het wiel niet opnieuw hoefde te worden uitgevonden.

Mijn laatste vermoeden is dat die letter W daar iets mee te maken heeft.

P.S. Die K vóór het serienummer... Ook dat is inmiddels een stukje opgehelderd. Hij heeft minstens 2 bewezen betekenissen. Van der Heem gebruikte die letter op de Philips BX462A, maar dan weer niet op de KX574A. Verder staat hij ook voor de fabriek in Kopenhagen, zoals onder andere deze SA7243T bewijst.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum