Schema Aristona SA7243T (Gezocht)

door verbeek @, Zutphen, 28-05-2011, 06:36 (4724 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 28-05-2011, 06:51

Hallo Paul,

Helaas nog geen schema (maar misschien wel een vaag idee waar je een equivalent schema kan vinden, ik kom daar later nog even op terug als ik meer zekerheid heb, want het kan namelijk 2 of 3 heel verschillende kanten op). Wel erg toevallig dat ik je juist nu met dit toestel hier aantref:

Ik zat namelijk juist nu in het kader van een speurtocht naar bepaalde fabrieksaanduidingen naar een SA7234T te kijken, een simpeler toestel met vermoedelijk wel een aantal gelijkenissen.

Zou je van jouw toestel eens een scherpe foto kunnen maken van de chassissticker (zo te zien zit die op de afstemcondensator) en van de typesticker? En zou je eens kunnen kijken of er (bijvoorbeeld aan de koperzijde van de printplaat) artikelnummers staan?

Hallo Maarten,

Zojuist even het schema van de 7234T en de 7243T bekeken (Bedankt Paul!), maar ik zie zo snel niet wat de verschillen zijn. De uitvoering die ik hier voor mijn neus heb staan is de /00R en is blijkbaar anders dan de documentatie.
Het typeplaatje:
[image]
Het chassistypeplaatje:
[image]
Nog meer nummers:
[image]
De E25C5 (seleen?)diode:
[image]
De eindtrap:
[image]
Op de printplaat staat als enig kenmerk een 3.
[image]

Op het internet is nagenoeg niets te vinden van deze radio, de Philips uitvoering die het er meest op leek qua transistor bezetting is de L5X41T. De print is echter comleet anders.
Wat me opvalt aan deze radio is dat alle weerstanden composietweerstanden zijn. Philips gebruikte toen al koolweerstanden voor zijn Philips radio's. Dus toch een kwalitatief mindere radio? Of is het toch oude voorraden opmaken voor de B-merken.
De radio speelt overigens wel, maar valt af en toe weg als je aan de print komt. Er zijn geen whiskers in de AF116 of andere transistors die problemen veroorzaken.
Zoals je op de foto's ziet is er het een en ander nog schoon te maken aan deze radio; lekkende batterijen hebben hun werk goed gedaan :-(

Hoe ziet de SA7234T eruit?

Gr. Paul


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum