Beeldbuis tv (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 28-05-2024, 23:46 (59 dagen geleden)

Ben al enige tijd (met tussenpozen) bezig een tv ( Aristona 59KE4705/03) tot leven te brengen.
Dat ging met de nodige grote problemen gepaard, maar heb nu alles bijna weer op orde.
Ook niet zo vreemd als je de hoofdprint als donor gebruikt en nu de missende onderdelen weer moet plaatsen + leeggelopen geheugenbatterij die enkele spoortjes had vernield en solderen in die omgeving erg moeilijk maakt.
Verder erg veel losse soldeerverbindingen die je opbreken als de print weer op zijn plaats geschoven wordt.
Als laatste was het geluid aan de beurt, en daar is nu nog een probleem mee.
Weet iemand of er een balans-instelling zit op een dergelijk toestel?
Het gebruikte ic voor de toon en volume-instelling is een TDA8420.
Zou dit soms alleen met een originele afstandsbediening mogelijk zijn?
Uiteraard niet (meer??) aanwezig
Aan de ingang staat voor beide kanalen het juiste signaal, aan de uitgang blijft het rechter kanaal behoorlijk achter.
Pas na 9x drukken gaat rechts ook mee doen, maar dan is links eigenlijk al te hard.
Ben eigenlijk bang dat het ic kaduuk is, een balansinstelling zou dat misschien iets kunnen compenseren.
Oh ja, de ingewikkelde discussie laatst over een zelfbouw patroongenerator met moeilijk of niet meer te krijgen onderdelen heb ik hier even omzeild met een foto-cd, dat werkt ook prima![image]

Dirk.

Beeldbuis tv

door henkk56 @, 29-05-2024, 09:35 (59 dagen geleden) @ doktordirk

Wat ik me van de 2B kan herinneren(beetje vaag)dat de balansknopjes op het bedieningspaneeltje op de tv zelf zaten,achter een klepje.
Op enige afstand van de tv heb je ook geen idee meer of de balans goed staat.

Henk

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-05-2024, 11:58 (59 dagen geleden) @ henkk56

[image]
Dit is het frontje achter de klep rechts.
Achter de linker klep kan de ab opgeborgen worden, maar is afwezig.
Ben op het net al aan het zoeken geweest naar een gebruiksaanwijzing van een dergelijk toestel, maar behalve schema's (ook erg handig!)niets gevonden.
Ik kreeg het toestel dacht ik een 25 a 30 jaar geleden omdat het (economisch??) niet meer te repareren was.
Het deed niets, en alle onderdelen die nog wel eens stuk willen gaan leken in orde.
Toen nog geen schema in mijn bezit en ook niet besteld bij bv Binell uit Nijverdal.
Nu pas viel het me op dat er kort tevoren blijkbaar een nieuw ptc-blokje gemonteerd was, en dat was nu net de oorzaak dat er niets gebeurde.
Voor dit model met 110 graden bb moet het een combinatie ntc/ptc zijn, wist niet dat die ook bestonden.
Ondertussen gevonden dat die bij Maarten (Elba) op voorraad zijn.

Dirk.

Beeldbuis tv

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2024, 00:50 (58 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maurice, 30-05-2024, 01:07

Dirk,
Ik heb jaren lang de uit 1986 Aristona 68KE4905-03R gehad.

Je kunt de pre (groene knop) opnieuw instellen.
Dacht rode knop, gaat knipperen, instellen opnieuw, en dan groene knop drukken.
Dan staan op dat moment de nieuwe instellingen onder de groene knop.

Dacht alleen dat werkte op knoppen front, niet via AB.
Groen Ab is alleen dan identiek aan groen knop op paneeltje instelling op dat moment.
Veranderen groene knop , alleen op paneeltje achter klepje.

Uit de Tips service lijst Philips 2B chassis:
2B Contents of memory lost The failure occurs when the set is switched off by the power switch.
Replace battery 1925 (4822 138 10313)
Check and replace if necessary IC 7925, IC 7926
(PCD 8571P; 4822 209 83571)

2B Poor and distorted sound; sound OK via SCART Check/replace IC7102 (U2830B; 4822 209 73756) on stereo decoder

Memory does not store brightness, contrast, colour and sound.
Fault 1: Replace IC7926 = PCF8571P and back up battery.

Audio control IC TDA8421.
In appliances whose serial no. begins with AG07 and higher, a new audio control IC (TDA8421) was added as a replacement
for TDA8420. This IC has the advantage that the control steps in the lower part of the control range are less, whereby an
agreeable control occurs.
Note: IC TDA8421 can only be fitted in connection with uP MAB8421/W155 in appliances AG06 or higher.


2009 is deze gesloopt.

[image]
[image]
[image]

Beeldbuis tv

door Goldline @, Oranjedorp, 29-05-2024, 10:47 (59 dagen geleden) @ doktordirk

tda8421 zou als vervanger werken en is nog te bestellen.
Fout kan ook voortkomen uit een kromme bit in het geheugen ic. (24cxx?)
Deze laad verkeerde data naar je audio gedeelte.
Je zou de accu weer even los kunnen halen en daarna weer opnieuw instellen.
Succes!

--
Cees PA1DBA

Beeldbuis tv

door KarelWagema @, Beverwijk, 29-05-2024, 11:35 (59 dagen geleden) @ Goldline

`Die toestellen hadden inderdaad een balance regeling.
Als jij zegt dat de geheugen batterij er uit is geweest staat de balance instelling op een kant.
Daar heb je een RC5 afstand bediening voor nodig met balance regeling.

[image]

Zo kan zo'n afstand bediening er uit zien.

Groet Karel.

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-05-2024, 12:12 (59 dagen geleden) @ KarelWagema

Kijk zoiets vermoedde ik al, ook de toonregeling zou in te stellen moeten zijn.
Leek me ook dat er weinig of geen laag aanwezig was.
Met enkele universele ab's heb ik dit nog niet voor elkaar gekregen.
Misschien is de TDA8420 helemaal niet stuk, maar ligt het gewoon aan de instellingen.
Het ic is overigens nog te koop oa in Frankrijk (Ebay).
Zal er eens een toongenerator op los laten, kijken wat dat voor resultaat geeft.

Dirk.

Beeldbuis tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2024, 12:15 (59 dagen geleden) @ doktordirk

Ik zet in op de balans die verkeerd staat. Op een RC5991 (Philips vervanger) of RC400 (Nedis vervanger) zou die in elk geval aanwezig moeten zijn. Ik denk dat de balansknoppen al sinds de K12 dezelfde zijn in het RC5 systeem, dus dan zouden de meeste afstandsbedieningen waar die knoppen op zitten, moeten werken.

Beeldbuis tv

door henk vdb @, Breda, 29-05-2024, 15:26 (59 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik had ook ooit een TV uit deze serie, met witte kast, nieuw gekocht.

Grootste misser vond ik dat de bijgeleverde afstandsbediening geen zap toetsen had (P+ en P-).

Ik heb toen inderdaad een 5991 gekocht die wel deze functie heeft en het toestel zapt er gewoon mee:-) .

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-05-2024, 22:30 (58 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zojuist even getest met een toongenerator.
Wat ik vermoedde was juist, zowel hoge als lage tonen staan ook behoorlijk in de min.
In afwachting van een goede ab zou dit op te lossen moeten zijn.
Zo niet dan is toch het ic de schuldige, maar laat het voorlopig nog maar ingesoldeerd zitten.

Beeldbuis tv

door ruudam @, Utrecht, 30-05-2024, 23:31 (57 dagen geleden) @ doktordirk

Nee, niks mis met toestel, alleen instelling staat op min.

Beeldbuis tv

door ruudam @, Utrecht, 30-05-2024, 23:27 (57 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ruudam, 30-05-2024, 23:36

Ik weet wel bijna 100% zeker dat de balans verkeerd staat.
Sterker nog, dat geeft het toestel zelf aan.
De balansregeling is met 2 driehoekjes aangegeven, en we zien dat het rode lampje ernaast brand, en dat betekent dat ie niet in het midden staat.

Bij B2 gaat alles naar - 10 als het geheugen niet meer werkt en hij spanningsloos is.
Dus ook de toonregeling staat helemaal op de min, helaas is dit niet op toestel zelf te regelen.

Toen je m aanzette moest je eerst helderheid en contrast opdraaien voordat je wat zag. En de kleur.

Ik kan het bedieningspaneel niet helemaal goed zien, is te donker. Ik heb zelf van die toestellen, maar even niet bij de hand.

(Je kan m zelfs op mono zetten, met dat schakelaartje bij de 2 rondjes, kom daar eens om bij de huidige TV's)

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-06-2024, 17:10 (55 dagen geleden) @ ruudam

Probleem opgelost.
Heb een ab kunnen begaan, en dan blijkt alles wel goed te werken.
Maar wat wil je als je niet weet hoe het moet werken en geen handleiding bezit.
Moet alleen nog uitzoeken of teletekst het nog doet.
Zal eens kijken of dat via een Digitenne kastje te verwezenlijken is.

Beeldbuis tv

door ruudam @, Utrecht, 01-06-2024, 22:28 (55 dagen geleden) @ doktordirk

Blijft een rammelend ontwerp dat alles bij verlies geheugen naar de 0 gaat ipv de middenstand.
Dan is het nog bruikbaar zonder AB.

Beeldbuis tv

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-06-2024, 15:23 (55 dagen geleden) @ ruudam

Valt nog reuze mee.
Eens zien hoeveel apparaten later helemaal niet meer te bedienen zijn zonder AB.

Heb een Hiteker DVD spelertje. Klein ding leuk, maar geen AB
Is dan geen doen omdat zelfs een play of OK toets ontbreekt.
Pure mazzel bij kringloop, na jaar of 4 zoeken, daar lag in de krat zowaar Hiteker AB, 2euro.
Werkt ook nog.

Maar super dat probleem TV B2 opgelost is met een andere afstandsbediening.

Is nog gelukt om de groene knop weer opnieuw in te stellen?
Zie mijn vorige post

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-06-2024, 17:20 (54 dagen geleden) @ Maurice

Ja hoor , gaat prima.
Weet niet of het de juiste volgorde is, maar als je vind dat alles goed staat en je zowel de rode als de groene knop indrukt staat alles weer net zo als het toestel weer wordt ingeschakeld.
Probeer nu het teletekst gedeelte tot leven te wekken.
Tijdens het testen van het toestel maakte ik op een onbewaakt ogenblik verbinding tussen 12 en 140 volt en dat vonden enkele onderdelen geen succes (ik ook niet:-D )
Er lijkt nog wel weinig leven in de decoder te zitten.
Ik ga eens proberen of het eerste ic wat daar voor verantwoordelijk is volgens de foutzoekboom
SAA5241 te vervangen is door een SDA5243,
Eens kijken wat er dan gebeurt.

Beeldbuis tv

door ruudam @, Utrecht, 30-05-2024, 23:30 (57 dagen geleden) @ KarelWagema
Gewijzigd door ruudam, 30-05-2024, 23:34

[ Geen tekst ]

Beeldbuis tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2024, 11:56 (59 dagen geleden) @ Goldline

Als ik me goed herinner, werkt de TDA8421 alleen vanaf een bepaalde processorversie en/of moet er iets gemodificeerd worden. Het 2B chassis heeft een aantal vrij ingrijpende wijzigingen ondergaan in de loop van de productie.

Beeldbuis tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-05-2024, 12:23 (59 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt, in de basisversie waren alle instellingen van buiten het ic te meten.
Daar zaten dan ook andere ic's uit de TDA-serie op.

Beeldbuis tv

door henkk56 @, 31-05-2024, 16:08 (57 dagen geleden) @ doktordirk

Ik heb nog wel een vervangende ab gevonden met de typische Philips functies en ook balans.
Ik weet alleen niet of het RC5 is.
Mocht je langs Alkmaar komen kan je m meenemen.

Henk

Beeldbuis tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2024, 17:00 (56 dagen geleden) @ henkk56

Met een foto of typenummertje kan ik het misschien zo oplepelen.

Beeldbuis tv

door henkk56 @, 31-05-2024, 17:03 (56 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 31-05-2024, 17:04

Het is een Frans ding en er staat geen typenummer op,gewoon proberen dus....
In Frankrijk waren de Philips tv's wel populair.(Waren:-D )

Henk

powered by my little forum