Reinigen van roterende schakelaars in Philips PM5134 (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 07-05-2024, 21:56 (12 dagen geleden) @ electron

Heb uiteindelijk achtereenvolgens van elk der 4 roterende schakelaars, ALLE schakelsegmenten losgesoldeerd en achterwaarts van de as afgeschoven. Voor de meest rechtse was het nodig om de schakelsegmenten met as en al zo ver mogelijk op te tillen, een kwartslag te verdraaien, zodat de pinnen niet achter de componenten blijven haken.
Voor mensen die dit ooit ook zouden willen doen: van de schakelaar bestaande uit 2 groepen van 3 schakelsegmenten (na eerst lossolderen) de achterste drie segmenten met schroef en afstandsbus iets naar achter schuiven, zodat ze net van de schakelas los komen, en dit drietal vervolgens als een geheel verwijderen, met schroeven en afstandsbussen nog eraan.

Zoals gesuggereerd door Electron, heb ik per roterende schakelaar op die manier alle segmenten in een ultrasoon reiniger gestopt, gevuld met lauw-warm water, waarin ik tot verzadiging toe baksoda heb opgelost (natriumwaterstofcarbonaat ofte dubbelkoolzure soda ofte natriumbicarbonaat: verschillende benamingen voor hetzelfde). Dus steeds roeren en bijgooien tot het niet meer goed oplost. Dan zo een kwartiertje laten trillen. Vervolgens de segmenten weer in ultrasoon reiniger, maar nu met gedemineraliseerd water (omdat ik nergens gedestilleerd water kon vinden). Onmiddellijk daarna drogen met haardroger, en tenslotte goed inspuiten met Kontakt61. Telkens de binnenring van de schakelsegmenten ronddraaien, om de contactlipjes binnenin goed te behandelen.
Dit een nachtje laten uitluchten, en met een keukenpapiertje alle overtollige Kontakt61 van de buitenkant van de segmenten afwrijven.

Voor de montage is een lang en smal pincet onontbeerlijk om de korte afstandsbusjes onderin op hun plaats te krijgen tussen de schakelsegmenten.

Momenteel ben ik aan de afregeling van alles bezig, maar dat is een hoofdstuk op zich :-)
En een uur geleden is met een luide knal en een felle flits de lijnfilter ontploft. Gelukkig stond het toestel net even af.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum