Lc meter (Algemeen)
Klopt, alleen durf ik dat niet zo heel goed aan.
Om de print uit te tekenen moet deze los gesoldeerd worden van de schakelaars in het front.
De sporen zijn dusdanig dun dat ik bang ben dat ik niets over houd.
Het is mij overigens ook niet bekend of deze meter ooit gewerkt heeft.
De print schijnt ietwat door en daar lijken de sporen niet echt dun.
De witte draadjes kun je gewoon lossolderen met een soldeerbout die op ca 300-310 graden staat.
Bij veel hobbyisten staat de temperatuur op MAX. Dat houdt in, dat zowel het tin, het vloeimiddel, de printsporen en het printmateriaal verbranden.
Probeer eens met wat waardeloos materiaal solderen onder de knie te krijgen. Sommige dingen zijn geoxideerd en die solderen pas goed als het oxide er afgekrabt is.
Je kunt componenten desgewenst ook voorvertinnen. Als de aansluitdraadjes niet meteen tin opnemen zijn ze vervuild. Soepele draden doe ik zelf ook meestal voorvertinnen. Je kunt ze dan ook beter in soldeerlipjes etc. steken, omdat de vezeltjes bij elkaar blijven. Het solderen zelf is echt een kwestie van een seconde of minder.
Het lijkt epoxyprint en dat kan toch echt wel beter tegen hitte als pertinax.
De witte draadjes geef je op de print met een dunne fijnschrijver een nummer en de draadjes merk je met een gelijk aantal streepjes, zo kun je ze later weer opnieuw goed aansluiten. De lipjes moet je zeker niet uit de print halen. Als ze juist gebruikt zijn, zijn de met kracht in de gaatjes in de print gedrukt en probeer je ze eruit te halen, dan zal de print zeker schade oplopen.
Complete draad:
- Lc meter -
reneke,
22-06-2025, 12:05
- Lc meter - soundman2, 22-06-2025, 13:02
- Lc meter - doktordirk, 22-06-2025, 18:28
- Lc meter -
HM,
23-06-2025, 17:23
- Lc meter - soundman2, 23-06-2025, 17:41