Inschakelen oude professionele transistorapparatuur. (Toestel of techniek)

door Gerard van Hamersveld, 29-11-2009, 15:17 (5255 dagen geleden) @ kris

Hallo,Kris.
Daar heb je inderdaad gelijk in;je komt steeds meer gewone componenten tegen in professionele apparatuur.De prijs van de spectrumanalyzer HP 8558B + display-unit was in de begin jaren tachtig van de vorige eeuw ca.75.000 nederlandse guldens en nu koop je een goede spectrumanalyzer al voor 15.000 euro.De voortgang van de techniek gaat zo snel,dat het ook geen zin heeft om de apparaten "voor de eeuwigheid te bouwen".
Om nog even op de electrolieten terug te komen:
Uit ervaring weet ik dat heel veel elco`s verlopen of vroegtijdig defect gaan bij gebruik in schakelingen waarbij pulssignalen met behoorlijke energieinhoud en steile flanken worden doorgegeven.In dit freq.spectrum komen zeer hoge frequenties voor en dat geeft grote verliezen in de elco en extra warmteontwikkeling.Vaak zie je dan ook een extra normale bipolaire condensator parallel aan de elco die de hoge frequenties voor zijn rekening neemt.In video-apparatuur was je soms urenlang bezig om talrijke elco`s te vervangen.Meestal verving je preventief al veel elco`s.Geschakelde voedingen waren om die reden ook berucht.
Tantaalelco`s is weer een ander verhaal.Dat was in feite gemakkelijker want die klapten er zonder reden plotseling uit.Meestal een volledige kortsluiting,dus gemakkelijk te localiseren.Ook gebeurde het wel dat de print gedeeltelijk verkoold was onder zo`n elco.
Eigenlijk ben ik afgedwaald van mijn oorspronkelijke vraag over het opnieuw inschakelen van lang niet gebruikte professionele apparatuur.
Om kort tegaan,begrijp ik van jou: niet met een variac gaan werken;dat kan alleen voor nog meer ellende zorgen.
Groeten en bedankt.Gerard.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum