Leuk transistor/L/C/R testertje (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-01-2016, 13:20 (3039 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 02-01-2016, 13:26

Hallo forumlezers,

Ik was al een tijd op zoek naar een eenvoudige transistor tester. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een tester uit China via de bekende E –B site.


De tester komt als bouwpakket en kost slechts 14 Euro. De print ziet er zeer goed uit. Ook de bouwbeschrijving is goed.

[image]


Het is niet alleen een transistor tester, maar ook nog een frequentie teller, een generator en een puls generator met instelbare puls pauze een Condensator tester een inductie meter en een ohm meter.

De meeste functies kiest het apparaat uit zichzelf, maar via de rotary knop kan je ook alle keuze zelf maken.

De frequentie teller , en generator functies zijn wel primitief maar wel bruikbaar.

De overige testen werken goed. Ik heb wat L , C en R waarden gecontroleerd en vergeleken met standaard apparatuur zijn de resultaten niet slecht. Er zit zelfs een speciale meetstand in om elco’s in de schakeling te kunnen meten. Hieronder zie je wat scherm afdrukken (gekopieerd van de handleiding)

[image]


Kortom een leuk veelzijdig apparaat voor service doeleinde.

Ik heb het apparaat in een oud kastje gebouwd met wat extra schakelaars. Deze schakelaars zijn niet echt nodig .
Schakelaar 1 is aan/uit, maar het apparaat schakelt zichzelf ook uit .
Voor eventueel herijken moet je eerst de drie ingangen kortsluiten en daarna open en dan ingang 1 met ingang 3 verbinden via een condensator van >100nF. Dit doe ik met de tweede schakelaar maar ook dat is niet nodig. Op onderstaande foto zie je het eindresultaat. Het Textool voetje ontbreekt nog.

[image]

Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen vandaar dit verhaal.

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum