Leuk transistor/L/C/R testertje (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-01-2016, 22:02 (3050 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door loek, 07-01-2016, 22:07

Hallo Forum lezers,

Op verzoek en ook uit eigen nieuwsgierigheid heb ik de tester gecontroleerd met een aantal condensatoren.

Als standaard/vergelijking maak ik gebruik van de LCR-meter van Fluke type PM6303A. Deze meter is vele malen nauwkeuriger dan de transistortester.

[image]


De testcondensatoren zijn:

C 1+2
Een combinatie elco van 50 uF en 100 uF/ 250 Volt.
C3+4
Een combinatie elco van 25uF en 50 uF/350 volt.
C5
Een elco van 22uF 400 Volt met lage ESR.
C6
Een teer condensator 86nF spanning P90?
C7
Een MKP condensator 0,1 uF 630 Volt
C8
Een MKT condensator 0,1 uF 630 Volt
C9
Een Ero condensator 0,1 uF 1000 Volt


[image]

De Elco’s 1,2,3,4 zijn lang niet gebruikt en eerst gemeten en daarna geformeerd en nogmaals gemeten.

Op onderstaande tabel zijn alle resultaten weer gegeven.

[image]

Bij de metingen 1,2 en 3 is er een groot verschil tussen wat de Fluke meet en de transistortester . Dit verschil meet je ook een andere LCR tester van Philips (type PM6302). Dus aan de waarde van de FLuke twijfel ik niet.

Wat opvalt is dat bij het meten met een voltmeter (10 MOhm) zie ik een spanning op de elco van 3 tot 5 Volt. Als je de elco kortsluit en weer open doet, dan komt deze spanning weer langzaam op. Ook na uren is deze spanning nog aanwezig. Ik heb dit verschijnsel nog nooit zo gezien. Bij de andere elco’s (3,4 en 5) komt dit verschijnsel niet voor.

Meet je met de Fluke (of de Philips) LCR meter, en parallel over de condensator mee met een voltmeter, dan zakt deze spanning direct weg. Doe je dit bij de transistortester dan blijft deze spanning aanwezig. Ik denk dat daardoor het grote verschil in aanwijzing komt.

Zou je met de transistortester deze elco moeten beoordelen dan meet je een waarde die redelijk in de buurt zit van wat op de behuizing staat. Echter de waarde is veel lager. De andere indicatie van Vloss is wel hoog 6,9 % maar de ESR waarde is weer normaal.
Bij het meten van condensatoren met in serie of parallel een weerstand dan zie je in een aantal gevallen dat de tester lang doorgaat met het geven van een capaciteit waarde. De waarde zit vaak redelijk in de buurt. Bijvoorbeeld meting 7 hier staat 220 ohm in serie , de C-waarde is goed. Je kan aan de ESR zien (0,14K) dat het toch geen beste C is. Beter zou zijn geweest zoals bij meting 6, hier staat een 10 K weerstand parallel (lek nagebootst). De Transistor tester geeft “damaged “ aan en dat lijkt me logisch bij zo’n lek.

Bij meting 22 staat er 0,5M parallel over een C van 0,1uF. De transistor tester geeft een veel te hoge capaciteitswaarde aan . Je kunt niet zien dat de oorzaak de lek is, Vloss is 0,8% en de ESR is 2,6.

Bij het meten aan een teer condensator (meting 15) geeft de transistortester 133nF aan de Fluke geeft 117 aan. Dus de waarde is hoger geworden dit verschijnsel is al meer gemeld. Ook zie je een Vloss 5.

Conclusie:
1e
Bij condensatoren waarbij geen lek of serie weerstand aanwezig is, zijn de gemeten waarden zowel bij elco’s als overige condensatoren redelijk nauwkeurig.

Metingen aan elco’s die blijvend een spanning afgeven is het meetresultaat niet goed. En je kan dit niet zien aan de ESR of Vloss. Weet iemand hoe dit verschijnsel komt?

Bij metingen aan condensatoren met lek of een te hoge serie weerstand kan de gemeten capaciteit waarde veel afwijken. Metingen met een ESR van 0,14K moet je dan zelf als “damaged” beschouwen. Ook Vloss waarden boven de 2% moet je als “damaged” beschouwen.

Het is dus geen super condensator tester, maar daar had ik hem niet voor gekocht. Toch kan je er redelijk mee meten.


Graag jullie reactie met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum