Ontwerp testbeeldgenerator (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 05-07-2017, 19:30 (2485 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 05-07-2017, 19:58

Beste lezers,

Zoals ik op het radioforum al heb gemeld, ben ik bezig met het ontwerpen van een testbeeldgenerator. Ik doe dat puur uit interesse voor de materie, en wat is er dan leuker om iets te maken dat ook nog praktisch nut heeft. Het gaat me niet om het nabouwen van een historische generator, maar om een moderne variant, die zo dicht mogelijk bij de standaarden blijft. Als uitgangspunt heb ik onderdelen gekozen waarmee ik reeds bekend ben, die bovendien (voor mij) gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Voor de "moeilijke" componenten heb ik bij Aliexpress leuke bruikbare IC's gevonden. Daarmee kom ik tot het volgende principeschema:

[image]

Het is de bedoeling dat de microprocessor de elektronische testbeelden berekent, en in het frame-geheugen opslaat. De FPGA haalt op het ritme van de TV standaard (CCIR) de beelden uit het geheugen. Daarbij worden ook de synchronisatie-pulsen toegevoegd. De video-DAC zet de digitale beelden om naar een analoog RGB signaal. Vervolgens wordt de RGB gecodeerd naar PAL, waarbij ook de colorburst wordt toegevoegd. Tenslotte wordt het composiet videosignaal gemoduleerd op een VHF of UHF kanaal. In feite zou de FPGA zelf een heel testbeeld kunnen genereren maar op deze manier is het mogelijk om meerdere beelden te maken. Het is de bedoeling dat de processor na het laden vrij is voor bijvoorbeeld het afspelen van MP3 bestanden via het geluidskanaal van de TV. Ook is het mogelijk om niet-digitale testbeelden (zoals de RMA resolution chart) op de SD-kaart op te slaan, en die weer te geven. Zo kan je elk willekeurig testbeeld weergeven.

Momenteel wacht ik nog op het prototype printplaat en nog wat onderdelen.

In de tussentijd heb ik onder Windows de testbeeldgenerator al kunnen testen. Voor de tekst heb ik het font gebruikt zoals dat in de Philips PM5543 insteekmodule voor de PM5544 wordt toegepast. Daarin bevindt zich een FD116Z karakter ROM. De tekst is "blokkeriger" dan die ik op afbeeldingen van testbeelden zie, dus ik vermoed dat er later een verbeterde versie van de PM5543 is uitgekomen. Maar goed, ik vind het wel leuk om een beetje bij de historische versie te blijven.

Hieronder volgen de testbeelden die ik tot nu toe kan maken in de software. De teksten zijn uiteraard vrij te kiezen. Als iemand nog ideeën heeft voor andere beelden, of fouten in de testbeelden zie, dan hoor ik het graag

Wordt vervolgd,
Otto

De bekende Philips PM5544:
[image]

De Duitse FuBK:
[image]

Idem, maar met cirkel:
[image]

Iets andere versie van de FuBK:
[image]

EBU kleurbalken:
[image]

De Amerikaanse SMPTE balken (eigenlijk voor NTSC, maar wel leuk om te zien):
[image]

Voor zwart-wit ook nog het beeld van de Philips PM5540:
[image]

En tenslotte nog een vrije bewerking van het "PTT"-testbeeld (wie de correcte naam kent mag het zeggen)
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum