Ontwerp testbeeldgenerator (Toestel of techniek)

door PA1CSL @, Amsterdam, 18-07-2017, 20:01 (2473 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door PA1CSL, 18-07-2017, 20:31

Hallo Otto,

Helemaal top dit project, dit is precies waar ik ook mee begonnen ben.
Heb voor mij alleen voorop gesteld eerst de hele analoge techniek en historie te documenteren zodat alle signaal details duidelijk zijn. Maar voorlopige ben ik daar nog even zoet mee.

Hier nog even wat directe details die mij opvallen.

1.
Voor een goed PAL signaal, hou er rekening mee dat een hele PAL cyclus 8 (625L)frames moet voltooien voor een juiste groeplooptijd relatie tussen het Y(luminantie) en de R-Y en B-Y producten over de hele cyclus zodat er continu een juiste fase relatie blijft tussen Y en de kleurdraaggolf. Voor jouw flexibiliteit in de FPGA zou ik beginnen met een 5000/8=625 horizontaal counter(zie link). Ook is er een 2T bandbreedte begrenzing nodig wat zich vertaalt in een maximale stijgtijd binnen de 70% video amplitude van 200ns, aldus 2T(250ns). Dit verklaart waarom jouw text characters zo scherp overkomen zonder signaal behandeling. Voor de juiste bandbreedte en filter techniek is een minimale DAC sample frequentie van 4x (oversampling) van de kleur draaggolf nodig van 4.43361875 * 4 = 17.734475 als basis voor alle signalen. Als je deze rekenbasis hanteert, dan bouw je als het ware een synthetische (rekenkundige) signaalgenerator. Je kan natuurlijk een eenvoudige benadering kiezen, als het eindresultaat maar klopt.

2.
Als je bij de PM5534(niet in de 5544) de ID text op de bovenste regel uitzet dan zit in het midden nog een "plunge". Dit is een vierkant blokje van ca. -3% onder zwart niveau en is normaal dus niet zichtbaar.

3.
Het PTT zwart/wit testbeeld is de "Monochrome EBU Testcard" (Instrument onbekend). Later kwam de kleurvariant uit de PM5547 "Color EBU Testcard". Ik ben deze momenteel volledig aan het nabouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=uElAwfvINCY

Als je meer technisch/historische info zoekt vraag maar.

Voor het rekenwerk adviseer ik het hoofdstuk "Theory of Operation" van de Tektronix PAL Sync Generator Instruction Manual te lezen.
http://www.tek.com/spg271-manual/spg271-instruction-manual
(copyright Tektronix(R) unsupported equipment, released for private use.)

Groet,
Coert

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum