DAB+ en stroomverbruik (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-01-2019, 17:51 (1941 dagen geleden) @ kris

[..] is een verdienste van de voeding, niet van de radio.
Niets belet je een zuinige voeding aan een oude transistorradio te hangen...

Zo is het en voor zulke ideeën heb ik altijd wel een berg spullen liggen.
Bijvoorbeeld een Philips D2130 uit 1983, bedoeld voor lichtnet of 4xAA. Het is bekend dat Philips altijd rekening hield met een daling van de batterijspanning tot 70%, dus de radio zou nog moeten functioneren op 4,2V.

Met de netstekker in de wattmeter gestoken meet ik met de radio UIT 0,7W, op AM 0,8W, op FM 1,0W en als ik het volume wat opdraai 1,2W.
Dan een USB snoertje in het batterijvak aan de + en - gesoldeerd en de kabel in een iPad-voeding gestoken en in de Wattmeter ermee. Dan meet ik 0,0W, 0,2W, 0,3W en 0,4W!
Dat betekent dat met deze ombouw, als ik het tien jaar gebruik en de radio een uur per dag laat spelen, ik 15 euro aan stroom bespaar. Terugverdientijd van een oud USB snoertje inbouwen zal ergens rond 1/2 jaar liggen.

Er is wel een keerzijde. De radio is bedoeld voor hogere spanning (6V batterij of 9V uit de voeding) en niet beschermd tegen het schakelen van de voeding. Bij zwakke AM zenders hoor je lichte storing. Ook op FM is de ontvangst van wat zwakkere zenders minder goed (ruis!). Dus woon je in een buitengebied ver van de zender dan kan de geluidskwaliteit een probleem worden. Verder een aanrader natuurlijk. Sterke zenders zijn zonder kwaliteitsverlies te horen. Volume kan wat minder hoog door de lagere spanning.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum