Probleem bij installeren SSD drive in Dell N5010 (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2019, 16:27 (1883 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 22-02-2019, 16:40

Ben,
Ik heb een back-up van alle gegegevens,, dat is het probleem niet, Mijn back-up staat dag en nacht aan.
Ik heb ook een rescue disk aangemaakt bij de eerste opstart van de computer, dat is er allemaal. Sterker nog, de oude harddisk doet het gewoon, hoewel die sporadisch een fout geeft en per definitie onbetrouwbaar is.
Het probleem is kennelijk, dat de nieuwe ssd iets kleiner is als de oorspronkelijke HD, nu zit er 500GB in en dat was iets van 596 0F 576 Gb
Ik gebruikte nog niet de helft van de capaciteit en had dus feitelijk een SSD moeten kopen van 1TB, die vrijwel het dubbele in prijs is.
De rescue disk kan het systeem niet terugzetten, want die wil een schijf zien die groter of gelijk is aan de oude HD, terwijl er destijds alleen het OS op gestaan kan hebben en ergens op een andere partitie de ingepakte files van windows7.
Ik heb een licentienummer, maar dat is een OEM nummer en daarmee kun je niet bij Microsoft terecht, omdat dat bij een bepaalde PC hoort en je wordt naar de leverancier gestuurd. Die geeft niet thuis omdat W7 niet meer ondersteund wordt.
Bij de laptop heb ik nog wel een disk gekregen met drivers, maar geen operating systeem.
De ingepakte files heb ik weinig aan denk ik. Bij een gecrashte harde schijf al helemaal niets.
Vraag: Ik heb een kabeltje om de oude HD aan te sluiten op USB. Zou ik daarmee de install files kunnen bereiken. ik weet thans niet hoe ik dan overigens de SSD zou moeten indelen.
Partition Magic ken ik wel, maar dat staat niet op de Hirens cd, wel Partition Wizzard, dat waarschijnlijk hetzelfde kan. Ik ben echter niet meer zo bedreven in het aanmaken van partities etc. Maar wat ik dan nog mis is een OS dat ik kan installeren, uiteraard legaal. Of iemand moet eem licentienummer hebben, terwijl het os niet meer in bedrijf is.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum