Sony tuner ST-5000FW (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 12:17 (1885 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2019, 12:34

Ik schreef al dat het een kwestie van tellen is en precies namaken. Je moet het spoeltje dus nauwkeurig afwikkelen en windingen tellen.
Bij de primaire hoeven de windinghelften niet gelijk in aantal wikkelingen te zijn, bij de secundaire in elk geval wel. Je hebt zelfinducties gemeten en gelijk aangegeven dat er een of meer wikkelingen onderbroken zijn. Aan die getallen heb je daardoor weinig. Als er sluiting in zit, doordat het spoeltje door een te hoge DC stroom verbrandt is, zeggen de metingen niet veel. Het wikkelbedrijf staat voor dezelfde opgave.
De hoeveelheid draad moet je je geen zorgen maken. Koperdraad wordt per gewicht verkocht. Als je een garenklosje vol hebt, dan heb je zeker voldoende om je spoeltje te herwikkelen. De draad moet je niet veel dikker nemen, dan past het mogelijk niet in de kern.
De theorie is prachtig en uitermate geschikt voor een nieuw ontwerp. De gemeten gegevens zou ik niet zo durven vertrouwen bij een defecte spoel. Ik denk dat in dit geval de praktijk belangrijker is, omdat je bij nauwkeurig werken, weer exact krijgt wat je nodig hebt.

Er zijn overigens veel analoge decoders die op dezelfde manier werken en waarin dus ook een dergelijke spoel zit. De vorm kan anders zijn, dat wel, waardoor hij niet een op een meer op de print past. Eventueel kun je dus een willekeurig sloopapparaat opscharrelen.
Geduld is trouwens ook een schone zaak. Je vraag is nog niet zo oud en er kunnen altijd later nog reacties komen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum