Sony tuner ST-5000FW (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2019, 19:39 (1855 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 28-02-2019, 19:48

Hoi Soundman,
Ben maar even gaan knutselen.
[image]

Wikkeldraad aangeschaft dat is niet de uitgave.

Even een proefje gemaakt op een leeg spoelhuisje.

Dat wikkelen gaat als een trein, heb er even 40 wikkelingen op gezet en toen de bewuste midden aftakking naar buiten gebracht, en weer wat door gewikkeld dat gaat heel goed.

Nou weet ik nog niet hoeveel wikkeling het moeten gaan worden want het defecte spoeltje moet nog afgewikkeld worden, dat is een tricky klusje.

Even er van uitgaand dat dadelijk de echte spoel gewikkeld gaat worden, komt het er dan op neer dat eerst de primaire helft gewikkeld wordt en daar overheen de secundaire wikkeling ?.

Om het defecte spoeltje te kunnen afwikkelen moet de groene lak die er op gesmeerd is er vanaf worden gehaald dat gaat goed met aceton, kan ik het defecte spoeltje gewoon in een laagje aceton leggen om de groene lak op te lossen?.

Groet,
Pim

Compliment voor de zeer luxe wikkelinrichting!
In principe maakt het niet uit welke wikkeling boven ligt. Misschien dat de onderlinge (capacitieve) koppeling nog een rol kan spelen, maar dat heeft Sony voor jou al uitgezocht.

Je kunt aceton gebruiken voor de groene lak, maar lost het spoellichaampje dan ook niet op? Dan heb je ineens een probleem, hoewel ik denk dat die lichaampjes wel los te koop zijn. Er zijn helaas steeds minder onderdelen winkels en bovendien zijn spoelen voor een hobbyist altijd moeilijke dingen.
Als het lichaampje bestand is tegen aceton, zou ik het niet in de week leggen, maar telkens het bovenste laagje een beetje bevochtigen met een penseeltje.
Als het helemaal niet lukt met afwikkelen, kun je altijd een spoeltje wikkelen zonder aftakkingen enzo, en dan meten of je het met de bijhorende capaciteit krijgt afgestemd op 19KHz.Minder windingen betekent een hogere frequentie, meer windingen een lagere. Kun je gelijk zien of de berekeningen kloppen. Als je het aantal windingen weet, dan kun je het spoeltje nog een keer wikkelen met een aftakking. Op hoeveel procent is wellicht te berekenen. De secundaire winding heeft in elk geval de aftak in het midden. De spanning moet zo hoog zijn, dat de volgende transistor via de diodes goed doorgeschakeld wordt. De spoel wordt zwaarder belast en dat heeft ook weer invloed op de frequentie.
Dus beter zorgvuldig af proberen te wikkelen, dan berekenen en experimenteren.

Op de onderstaande foto zie je een wikkelapparaat, waarop mijn vader voor, tijdens en na WOII seriematig allerhande trafo's heeft gewikkeld. Er was weinig of niets te koop! Dat heb ik in de jaren 60 nog eens dunnetjes over gedaan. Veel trafo's werden zelf berekend, maar er zijn ook trafo's van Geloso versterkers overgewikkeld, dus nagemaakt, omdat de originele trafo's nog al eens het loodje legden, zeker als een buizenversterker zonder luidsprekers in de clip werd gedraaid. Met creativiteit kun je een heel eind komen.

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum