22GH925 versterkertje 1 kanaal ruist (Toestel of techniek)

door Andeleeandelee @, 11-04-2019, 10:14 (1813 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Ik heb er ook een van mijn tante gehad, die een jaar geleden overleed op 95 jarige leeftijd.
Mijn tante was hardstochtelijk operaliefhebster en had er een paar mooie driewegspeakers op aangesloten ipv de originele enkelweg Philipsjes. Die kreeg ik er ook nog bij.

Er zat hetzelfde probleem in van wat jij beschrijft, Ludo.

Eerst maar eens een visueel onderzoekje gedaan. beide snubber weerstanden R578 (dus ook die van het andere kanaal waren flink geblakerd, maar nog wel op waarde.
Verder zag alles er nog goed uit.

Dan de mooie drieweg luidsprekers er nog maar eens op aangesloten

Toongenerator over de volume potmeter aangesloten. Van 25 tot pakweg 15kHz ging alles goed.
Een mooie constante rechte versterking van 10x. Maar toen, erboven liep de versterking met het opdraaien van de frequentie uit tot wel 250x bij 25kHz.
Dat verklaart de enorme ruis die in dat frequentiegebied extra wordt doorgegeven wel goed.
Ook voelde ik dat die twee snubberweerstanden weer heet werden. Dat wijst op oscillatie.
Die 6VDC ipv de geplande 3,2VDC op de emitter van TS408 kwam doordat deze vol stond te versterken ivm de oscillatie.

Ik kwam -voor de grap- tot de volgende "formule": (TS408 = 6V + ruis) + hete snubber-weerstanden = oscillatie.

Ik had ook die originele luidsprekers nog. Die er maar eens op aangesloten. Ruis was weg, maar nog wel oscillatie, want de snubberweerstanden werden nog flink warm, maar niet meer heet.

Mijn idee is dat de filters in die mooie drieweg speakers eigenlijk te inductief waren voor deze versterker, waardoor langzaam de versterker "opgegeten" werd door oscillatie.

Remedie: extra snubber netwerk parrallel over het bestaande netwerk gezet, bestaande uit:
weerstand van 1W van 10 Ohm met een 0,1 micro Farad schijf condensatortje /250V in serie.
Ook in het terug koppelcircuit een condensatortje zelfde waarde / type geplaatst over C638 in beide kanalen.

Oscillatie blijft weg, spanning op emitter TS408 is weer normaal 3,2 VDC. Frequentiespectrum is nauwelijks aangetast door de operatie.

Alles speelt weer naar behoren.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum