Verbruik van Schakelklokje (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2019, 15:38 (1815 dagen geleden) @ Hans Steenman

1 Watt, dat is hooguit één

Omrekenen van het ene in het andere is populair tegenwoordig, maar het wordt er vaak niet begrijpelijker op. Journalisten proberen hoeveelheden inzichtelijk te maken door woestijnvorming om te rekenen naar voetbalvelden, wijnoverschotten naar zwembaden, etc. Jammer, want we hebben een prachtig SI-eenhedenstelsel. je leest dan bijvoorbeeld bij een brouwerijtje dat ze vijf hectoliter bier produceren, "dat is twaalf badkuipen per dag". wat een onzin, je gaat toch niet baden in bier? "Het windmolenpark levert stroom voor 2000 huishoudens" is ook al onzin, dat hangt er toch vanaf hoeveel die gebruiken!?

Maar ik ga toch even een poging doen. Wat is een Watt?

Belangrijk bij vampiergebruik is de factor tijd, want verbruik is vermogen keer tijd en je gebruik loopt dag en nacht door. Omdat er 8766 uren in een gemiddeld jaar zitten, bespaar je met 1W ongeveer 8,8kWh per jaar.

En dan houdt de wetenschap ongeveer op, maar met enige voorzichtigheid kun je nog doorrekenen naar de portemonnee. Tegen een kwartje per kWh kun je stellen dat een 1W besparing op vampiergebruik ruim 2 euro per jaar oplevert. Door de salderingsregeling maakt het daarvoor niet uit of je die 8,8kWh minder gaat afnemen uit het net, of meer gaat terugleveren. Wel kan de prijs iets varieren.
Maar een niet te dure investering, bv een nieuw voedinkje, kan dus economisch ruim uit.

Hoe kun je verder 8,8kWh inzichtelijk maken? Als je het bespaarde geld gaat gebruiken om in Den Haag te parkeren, kan dat ongeveer een kwartier, dus snel op!

Bespaar je CO2? Als je stroom toch al uit kern, zon of wind komt niet, kolen levert 1,3kg per kWh en gas 0,7, dus gemiddeld fossiel zal je 9kg besparen per jaar. Gelijk aan de uitstoot van 3 liter benzine verbranden, dus zeg ruim 40km rijden.
In de krant lees ik dat een gemiddelde electrische auto 200Wh per km verbruikt dus kun je van die 8,8kWh electrisch ook ongeveer 44km rijden.

Zelf heb ik het zuinigste vervoermiddel dat er bestaat, verbruik 10Wh per km dus op 8,8kWh rijd ik ruim naar Berlijn! En ik zou het nog leuk vinden ook, alleen ik heb er geen tijd voor. Met dat weerstandje vervangen bespaar ik in een jaar zoveel stroom dat ik geen tijd heb om het op te maken!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum