Verbruik van Schakelklokje (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2019, 11:26 (1765 dagen geleden) @ Ben

Je hebt gelijk Gerard, het is erg warm op zolder.
Heb het geheel door CapCalc gehaald en het klopt dan wel.
In de schakeling zit een stopweerstand van 100 Ohm, die is ingevuld als surge resistor.
Kijk eens of dit goed is ingevuld, wordt hier erg onzeker van.
Groet, Ben

[image]

Het schema dat je hier geeft is wat anders dan in je vorige posting.
Daar had je geen surge en geen bleeder.
Je gebruikt "CapCalc" maar dit is niet de versie die ik ken van m'n eigen website.
Je geeft als Load voltage 90V op wat mij wat te hoog lijkt.

Het schemaatje van de "Wattless voltage dropper" kom je op veel plaatsen tegen, bv de processor in de bekende Senseo wordt ook zo gevoed. De weerstand van 100k over de ballastcondensator is de zogenaamde bleeder die zorgt dat de condensator leegloopt als je de stekker eruit trekt. De surgeLimiter voorkomt hoge stroom- en spanningspieken op je condensator ten gevolge van spikes op het net.
Niettemin komen die spikes nog steeds voor, deze kunnen zorgen voor beschadiging en daardoor het afnemen van de capaciteit van je C en dit geeft het gevreesde Senseo-syndroom. Gelukkig heb jij al vastgesteld dat de schakeling nog werkt met 220n capaciteit ipv 330n, de schakeling is dus al op een bepaalde capaciteitsafname voorbereid.

In je excel-output zie ik geen cel met het opgenomen vermogen. De dropper is niet helemaal Wattless, omdat er vermogen wordt ontwikkeld in de surge en in de bleeder. Voor je bleeder mag je aan een half watt denken (V*V/R met V=230V en R = 100k) en voor je surge aan 50mW (I*I*R met I=22mA en R=100). Je kunt je schakeling iets zuiniger nog maken met een wat grotere bleeder, bv 220k of 470k.

Het vermogen dat de load opneemt is de spanning over de load keer de stroom, even versimpeld aangenomen dat de load zelf ongeveer ohms is. Omdat de gelijkgerichte spanning in je schakeling 12V is, had ik even een wisselspanning van 10V over je load aangenomen, waarmee het vermogen daar ongeveer 0,2W is.

Uit mijn berekening komt een totaal van 0,7 a 0,8W, waarbij het grootste deel in de bleeder zit. Die staat wel op je tweede schema (Wattless dropper) maar niet op je eerste (schakelsysteem). Zit die er wel in en is hij echt 100k?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum