Mini-versterker: PAM8403 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-06-2019, 09:55 (1778 dagen geleden) @ Marotick

Ik zie dat wel zitten om in alle A77 die ik ga aanbieden zo'n versterkertje te plaatsen. Normaal zit er in een A77 ruimte om daar versterkerprinten in te schuiven maar dit is veel gemakkelijker. Normaal wordt een A77 gebruikt als tapedeck maar er zitten wel 2 luidspreker uitgangen op maar daar komt niets uit maar dat gaat dus veranderen.

Na een paar dagen ervaring met de PAM versterker en het lezen van wat achtergrond over de Revox A77, adviseer ik Jack om voor de TDA7297-versterker te gaan.

1. Door de wat hogere toegestane voedingsspanning kun je uit de TDA wat meer vermogen halen ook bij hogere speakerimpedantie. Bv met 10V erop kom je al aan 5W in 8 Ohm, en de Revox-gebruiker verwacht misschien wel de oorspronkelijke 8 tot 10W. Dat vermogen kun je ook halen aan 8 Ohm, voor 8W zal je ongeveer 12V erop moeten zetten. Dan wel even die koelplaat goed in orde houden!

2. Je hebt vast ruimte genoeg voor de TDA versterker, inclusief de koelplaat want die oorspronkelijke versterkers namen ook wel wat plaats in. Het viel me op dat mijn versterker een soort kubusruimte inneemt omdat de chip en koelplaat haaks op de print staan, maar misschien kun je het ook nog wel plat monteren.

3. De TDA is wat robuuster, bij de PAM lees je toch wel heel veel zinnen die eindigen op "... raakt de chip beschadigd". Wat je bv kan nekken is als de kopers van je recorder de uitgangen aan elkaar gaan knopen.

4. De TDA is stiller op het punt van bijgeluiden. Hoewel van beide de weergave van geluid heel mooi is, hoor je wel verschil als de muziek stopt. De PAM heeft iets meer brom en op een USB voeding ook wat zacht gerommel op de achtergrond. Soms wil je ook even geen muziek luisteren en jullie weten ik zet m'n versterker nooit uit! Beetje irritant als je dan de hele tijd denkt, hee, zetten ze nou drie straten verderop de kliko buiten of zo?

5. De TDA heeft goeie voedingsbromonderdrukking, ik denk beter dan de PAM doordat die klasse D is, maar op dit punt heb ik het nog niet echt kunnen vergelijken.

Voordeel van de PAM bij inbouw is natuurlijk de uiterst kleine afmeting, hij zal zeker overal in passen. Stroomverbruik lijkt me voor in een Revox niet zo'n overweging, is van beide heel laag trouwens.
Voor de originaliteitsfreaks moet je de versterker misschien ook als losse module maken, dus zo dat je hem in en uit kunt schuiven. De aanwezige voedingsspanning (25 V of hoger dacht ik) zul je met wat truuks (zeners) kunnen verlagen en dan bv door een 7812 jagen.

Hier is een stukje over mijn TDA versterker, de AliAmp. De module is iets van 5x5x5cm inclusief koelblok en heeft een volumepot (die binnenin zal zitten dus onbereikbaar zijn) en een 3.5mm aansluiting. Met het bouwpakketje van losse onderdelen heb je iets meer flexibiliteit maar moet je zelf voor een koeloplossing zorgen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum