Teleton (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2020, 18:45 (1538 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 02-02-2020, 18:50

Het versterkertrapje doet het weer. Helaas heeft TS zich vergist en de transistors niet correct aangesloten. Daarna werkte het eindtrapje. Met een belasting van 8 Ohm ging het eindtrapje toch weer onderuit. Een hevige brom en snel de spanning eraf. De transistoren werkten nog, maar ik vrees dat het toch niet goed zit met de torretjes. Volgens opdruk zijn het weliswaar AC128, maar de merkopdruk was het logo van Motorola. De vraag is of Motorola ooit AC transistors gemaakt heeft. Ze kwamen van Ebay.
Aan de originele 2SB370 is lastig te komen maar er zijn alternatieven, zoals AC153,AC188, AC128, al dan net met een koelblokje. Omdat ik geen van transistors op voorraad heb en TS niet 100% voor originaliteit ging, heb ik een paar Si torretjes in de eindtrap gezet, te weten BC640. De enige aanpassing die nodig was, was de bias deler. Het werkte meteen en goed. De BC140 is best een stevig dingetje, kan 1A collectorstoom (limiet1,5A) hebben, 100 volt en nog wat meer.
Ik heb een eindtrapje uitgetekend en dat blijkt aardig overeen te komen met wat ik eerder op het forum liet zien. Overigens staat in de datasheet van Hitachi 2SB370 vrijwel hetzelfde schema, Het verschil is dat Hitachi nog wat aan temperatuurcompensatie heeft gedaan met twee NTC weerstanden.
De enige aanpassing voor de Si torren, is het wijzigen van de 3,9 Ohm weerstanden naar 12 Ohm.
De composietweerstanden van 180 Ohm waren allemaal verlopen, sommige meetten (of was het maten)meer dan 250 Ohm en dat is zelfs voor 10% weerstanden te veel.
De verbrande weerstanden zijn 2 stuks 2,2 Ohm parallel.

[image]

Het toestel staat al weer een hele dag te spelen. Thermische drift is tot nu toe nog geen probleem gebleken. De versterker is slechts 2 watt en dat is niet zo heftig.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum