Teleton (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2020, 16:50 (1536 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 03-02-2020, 17:01

Ik heb geen waarde oordeel over de transistors uitgesproken, alleen vroeg ik me af of MOTOROLA GE transistoren heeft gemaakt met een Europese codering AC128.
De meeste Amerikaanse torren hebben volgens mij een 2N.... codering, terwijl de Japanners bijv 2SA.., 2SB... etc gebruikten.
De AC128 transistoren hebben bij mij gewerkt. Zonder belasting ging dat goed. Met een luidsprekerbelasting van 8 Ohm ging het na korte tijd mis. Het leek erop dat een van de twee transistors in sluiting ging en een hevige bromtoon was mijn deel. Ik was er snel bij..De transistoren meten geen sluiting en werken zonder belasting wel, ook een belasting van 16 Ohm in serie met de luidspreker bleef werken. Tijdens mijn experimenten brak er ook nog een pootje af van een AC128 tor, dat was dus even einde verhaal.
Bij gebrek aan GE transistoren heb ik een test gedaan met de genoemde BC640. Eerst wilde ik nog BD238 toepassen, maar de BC640 paste meteen weer in het koelblikje en de specs overtreffen die van de 2SB370. Een kleine aanpassing was slechts nodig. De versterker werkt al weer twee dagen zonder mankeren op huiskamersterkte met een 8 Ohm belasting. Ik laat het dus zo.
Dat er fake of overgestempelde halfgeleiders in omloop worden gebracht weet ik heel zeker. Ik heb het meegemaakt met een hybride versterker, zo'n zwart blok. Alles zag er uit als origineel Sanken. De hybride sneuvelde bij de eerste in werking stelling. De oude was defect geraakt door los gekrompen pootjes, een van de weinige fouten waar ze niet tegen kunnen.
Ik heb destijds beide ic's opengesloopt en toen kwam de aap uit de mouw. De chips die de eindtorren moesten voorstellen, waren nog niet een kwart in grootte vergeleken met de originele Sanken. De hybrides kwamen destijds van een onderdelen groothandel in Oost Brabant. Voor een veel hoger bedrag heb ik toen bij de importeur van het merk een nieuwe hybride besteld en die bleef gewoon heel.
Blijft de vraag waarom de AC128 van Ebay, kennelijk niet doen wat ze moeten doen. Kan natuurlijk gewoon een minder goed exemplaar geweest zijn.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum