desoldeerstation / commodore 64 probleem (Algemeen)

door henk vdb @, Breda, 02-06-2023, 22:34 (300 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 02-06-2023, 22:59

waarom zou ik ze niet daar kunnen kopen, ik heb gelezen dat ook bij nieuw aangekochte dram er toch defecte tussen kunnen zitten (heb inmiddel wel besteld, zowel op ebay als ali)


Je kunt ze er kopen en dat heb je gedaan.
Ik heb alleen gezegd dat ik daar geen IC's bestel.
Je vraagt niet waarom maar zoek maar eens op fake IC's op ebay (of ali) en dan zie je waarom.

wat als nieuw verkocht wordt is vaak overgestempeld. Je kan op het eerste zicht werkende IC's ontvangen maar je weet nooit of er gerommeld is met de opdruk. Ze stempelen gerust RAMs om naar andere (populairdere) merken en ze durven bijvoorbeeld oorspronkelijk 300ns gespecte RAMs als 20, 15 of nog sneller te stempelen. CMOS versies die als NMOS types gestempeld worden of omgekeerd. Dat kan werken maar hoelang en wat gebeurt er met de stroomopname en wat als de omgevingstemperatuur verandert? Totaal andere IC's kunnen als RAM typenummer gestempeld worden. enzovoort enzovoort. Je draagt ertoe bij dat deze praktijken door blijven gaan. Jij bent met hobby bezig en mocht het niet werken is het voor jou niet zo ernstig. Maar als dit soort spul in apparatuur ingezet wordt die betrouwbaar moet werken kunnen er rampen gebeuren en dit soort IC's KOMEN nogal eens op plekken terecht waar het een ramp kan zijn.
Problemen met temperatuur of andere invloeden waardoor het eerst werkt maar niet betrouwbaar op langere termijn.Vragen blijven maar komen op forums "Kan het zijn dat mijn IC's fake zijn?" Erg vermoeiend en men blijft er intrappen omdat het zo goedkoop is en geen verzendkosten.
Daarom dus.
Je hebt straks allerlei onderdelen waarvan je nooit meer na kan gaan of ze te vertrouwen zijn en hoe meer onbetrouwbare onderdelen hoe meer projecten problemen zullen geven die zeer moeilijk of niet meer op te lossen zijn. Dat maakt de hobby steeds minder leuk. Beter als ze officieel niet nieuw te koop zijn uit gebruikte sloop-apparaten halen, dan weet je tenminste dat ze origineel zijn.

Wat wordt er op beurzen verkocht; wie weet het nog of aangeboden onderdelen origineel zijn? Vaak weet de verkoper het ook niet (meer).

Ik zeg dit niet om negatief te doen, het is de praktijk!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum