Schakelvoeding [ tda4605= PWM ] (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-04-2026, 21:53 (16 uur en 8 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door kris, 22-04-2026, 21:54

Sorry Kris- maar de tda4605 doet enkel PWM modulatie!
Dus vaste frequentie en bredere puls bij hogere belasting.

je moet geen sorry zeggen beetje discussie kan geen kwaad, haalt het stof wat vh forum.

AI is veel verstandiger dan alle forumgenoten samen, dat is zeker. maar gratis versies zijn de kneusjes en als die het antwoord niet weet dan gaan ze hallucineren. (te lang in de coffeeshop rond gehangen :-) )

jouw AI assistent was duidelijk aan het hallucineren...

btw, ik gebruik noch AI noch google om op dit of andere fora te antwoorden.

betreffende de TD4605-3, daar heb ik nu even de datsheet gehaald. Het staat er duidelijk in, free running oscillator, when load goes up, frequency goes down.

Dat is ook logisch want dit is een flyback convertor.

Dat zie je oa omdat er geen smoorspoeltje secundair zitten aan de diodes.
Je kan het ook zien aan de puntjes die de wikkelrichting van de spoelen op de trafo aangeven.

dan is de pulsbreedte constant, en de frequentie gaat OMHOOG bij hogere belasting.
Kortgeleden nog gezien bij pfm geregelde voeding!

Ik had het nergens over PFM, dat is een andere tak van (besparings)sport (die naam bestond nog niet eens toen de TDA4605 gebruikelijk was)

maar bij een simpele flyback heeft frequentieregeling de voorkeur. (je kan het ook zonder chip, twee torren kunnen het al.) aangezien de energie in de kern = CLI² en I zaagtandvorming toeneemt, moet de frequentie wel naar beneden om meer energie in de kern te stockeren.

het is lastig typen in de TGV, sorry tegenwoordig heet dat eurostar.. hij wiebelt nogal..

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks