Aansluiten b&o platenspeler type 1203 op denon avr-x1800h dab (Toestel of techniek)

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 19-08-2026, 16:48 (2 uur en 9 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 19-08-2026, 17:00

De afscherming wordt nog beter indien je pen 2 ook met het metalenhuis van je din plug verbind.

Dat had ik eerst ook geschreven, maar heb dat later gewijzigd. Zoals in het schema te zien, zit de afscherming van de audioaders aan pen 2. Uit het schema wat ik later gedownload heb, blijkt verder dat de mechanica van de pu is verbonden met de huls van de plug. Daarom heb ik de wijziging aangegeven. Het verloopsnoer naar tulp ziet er m.i het beste als volgt uit
pen 3 en pen 5 van de plug gaat naar de pennen van de RCA plugs.
Pen 2 gaat via de afscherming van de audiokabeltjes naar de hulsjes va de RCA plugs.
De twee hulzen van de dinpluggen maken contact met elkaar, als ze in orde zijn. Van de huls van de dinplug aan het verloopsnoertje gaat nu een enkele ader (bij ts de witte draad) naar de aardschroef op de versterker. Zo zijn audio circuit aarde en aardverbinding van beide chassis separaat uitgevoerd.
Omdat de B&O versterker vermoedelijk ook met dinpluggen is uitgevoerd, was daar de mogelijkheid om de aarddraad van de mechanica via de plug aan te sluiten, omdat die via de huls van de plug en het chassisdeel op de B&O versterker tot stand komt.
Met het verloopsnoertje is de aarddraad dus wel nodig.
Het doorverbinden van pen 2 met de huls van de plug of met het chassis van de versterker is niet aan te raden. Het is helemaal niet zeker dat de aardkant van de RCA pluggen in de versterker direct aan massa ligt, maar op een punt wat gunstiger is voor de voorversterker van het element. Je zou bij doorverbinden een ongewenste aardlus krijgen, omdat je in dat geval het aardpunt van de voorversterker ook nog eens op een andere plaats aard...

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks