Warmtepomp Ervaringen (Energie en domotica)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 27-09-2026, 22:55 (1 uur en 45 minuten geleden) @ electron

Ik vind de kreet Warmtepomp wat misleidend want er zijn 2 soorten warmtepompen.
De pomp, die met vaak aardig wat herrie, de warmte uit de lucht haalt en er is een warmtepomp die de warmte uit de aardkorst haalt met minder geluid.
Een buis van een paar honderd meter diep waarin een lus ligt die aangesloten is op een warmte wisselaar en daarmee een nieuwe lus voedt die warmte afgeeft aan bijvoorbeeld een vloer.
Ongeveer 4 jaar terug heb ik een huis gekocht (nieuwbouw) en toen was ik eigenaar van 14 zonnecellen en een warmtepomt met een aardlus, een boiler en een ventilatiesysteem.
We hebben geen gas meer.
Mijn energierekening was het eerste jaar negatief en nu heb ik de maandkosten van 25 euro. Als we het goed doen dan krijgen we dat ook weer voor een deel terug maar 2x was dat het dan ook dat.
Ideaal!
Maar de Nederlandse regering snap ik niet helemaal. We moeten miljarden uitgeven aan klimaatmaatregelen. En ik vraag me af, wat gaan ze met dat geld doen? Wie krijgt dat?
Ik zou verwachten dat de gemeenten boorbedrijfen de opdracht geven om in woonwijken bij ieder huis een kanaal te boren voor een warmtelus zoals die ik nu ook heb. Nee dat moeten de mensen zelf maar doen. Liever geven ze Tatasteel een enorme zak met geld om dat bedrijf te gemoed te komen voor de kosten om aan de milieu eisen te voldoen terwijl kleinere bedrijven het zelf moeten ophoesten. Ik snap dat niet maar misschien kan iemand mij dat nog eens uitleggen?

Nu wordt een warmtepomp eigenlijk altijd aangesloten op een vloer verwarming maar heeft iemand het weleens geprobeerd om het gewoon aan te sluiten op een radiatorsysteem. Goed de maximale warmte die een warmtepomp kan produceren is iets van 60 graden maar die heb je dan dag en nacht, je moet hem dus niet lager of uitzetten. Ik heb het idee dat dat best wel goed zou kunnen gaan.

Mijn warmtepomp verbruikt ca 1500 Watt dat lijkt veel maar staat eigenlijk altijd uit en als hij werkt produceert hij iets van 6000 Watt aan warmte.
Nu heeft mijn huis op iedere verdieping vloerverwarming, maar de thermostaten van de eerste verdieping en de 2de verdieping zijn in de afgelopen 4 jaar niet hoger geweest dan 18 graden en het hele huis is 21 graden warm, altijd. Tijdens de zomermaanden gaat het systeem koelen en is het gewoon aangenaam koel.

Kortom, zoals wij het hebben dat gun ik iedereen.

Jack Marotick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks