Philips Luidsprekerrboxen ( seventies) (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 14:20 (5217 dagen geleden) @ Gino
Gewijzigd door Laurens, 16-01-2010, 14:35

Ik heb ze gehad, de 427's. Leuk voor een tientje, misschien 25 als ze in nieuwstaat zijn en je ze voor in de verzameling wilt, maar het zijn geen fijne speakers om naar te luisteren. De tweeters zijn gewoon erg slecht (zoals de meeste philips tweeters) en ondanks dat er twee woofers inzitten zit er niet echt een bijzonder goed laag in.
Ik heb ze destijds gratis gekregen en voor weinig weer verkocht toen ik eens wat betere speakers hoorde...
MFB's type 532 en 541 heb ik ook gehad, die vallen ook in de categorie 0-30 euro qua luisterplezier. Ze zijn nogal gehyped.
De 497's klinken denk ik vrijwel hetzelfde als de 532's. Zelfde tweeter en middentoner als ik me niet vergis. Het laag van de mfb's is verrassend voor de kleine behuizing maar ook weer niet spectaculair.
De 499's heb ik ook eens gehoord, maar die sprongen er absoluut niet uit wat geluidskwaliteit betreft. Ze kunnen wel een bak herrie leveren.
Je raakt heel erg gewend aan het schelle philipsgeluid. De 427's zijn echt het toppunt van schel, en het leek dus alsof alle andere speakers maar suf klonken, maar zodra je dan een uurtje naar wat anders luistert merk je gauw dat de philipsen gewoon te hard tetteren. Je kan ook nauwelijks naar die philipsen luisteren als je het volume wat hoger zet, dat is gewoon onprettig voor je oren.


Voor 40 euro heb je 'n setje Tannoy Titan of Celestion DL8. Voor 60 euro heb je een setje Kef Caprice.
De Tannoys en de Kefs klinken ontzettend veel beter dan welke philipsspeaker dan ook (die ik gehoord heb) en je kan er op wat hoger volume wel fatsoenlijk naar luisteren :-)

Als je iets écht goeds wilt, dan moet je Philips gewoon laten staan, tenzij ze 10-25 euro kosten en je van plan bent nog eens wat beters te kopen.
Er zijn wel een aantal uitzonderingen, de kleine 422 en 452 boxjes zijn best aardig voor het formaat, en het scheelt al flink als je de zijdedome inplaats van een kunststofdome hebt.

Mocht je eens in de buurt van Zaandam zijn, dan mag je wel eens langskomen om te luisteren. Ik heb hier een set Philips speakers type 431 staan (volgens velen een van de beste types - maar ze klinken gewoon 'philips') en de Kefs en Tannoys.
Grote kans dat je dan geen Philips meer wilt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum