Philips Luidsprekerrboxen ( seventies) (Toestel of techniek)

door ED, 25-01-2010, 17:20 (5208 dagen geleden) @ Gino

Dag Gino,

Sinds een jaartje ben ik ook aan 't verzamelen gegaan. Philips eind jaren 60 en begin 70 was de optie. Aangezwengeld door een oud verlangen naar dat fantastische geluid dat ik me nog herinnerde van in m'n jeugdtijd heb ik kris kras Nederland doorkruist. Wie zoekt die vindt... natuurlijk met de hulp van Kapaza en aanverwanten.

Het resultaat van deze strooptochten is niet mis:

Momenteel staan een mooi onbeschadigd en fantastisch klinkend paar 22RH499'S in mijn living met een 2x100 watt versterker erop aangesloten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de tranen in de ogen kreeg toen ik ze de eertse keer beluisterde... in één woord een zalig geluid dat die "loebassen" voortbrengen.
Een wereld van geluid ging er open!

Maar daarmee is het nog niet afgelopen. Enkele maanden na deze eerste aanwinst vond ik een ongeschonden paar 22RH426's. Deze vertolken prima de zo gezochte "presence sound" die in die tijd zo populair was. Deze luidsprkers zijn op die maat geschreven. Het zijn ideale luidsprekers voor het reproduceren van radio-uitzendingen. De omroeper zit bij je binnen. Dat heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op muziekpartituren als je in de hogere volumes gaat. Dan worden ze scherp eigenlijk wat te...

Weer enkele weken later vond ik een tweede paar 22R426's.
Ik heb de 4 boxen geopend en er noppenschuim in gestoken als vervanging van de oorspronkelijke glaswoldemping. Het geluid is er voller door geworden. Maar de 499 evenaren ze natuurlijk niet.

Een maand later vond ik een goed paar 22RH427. Eerlijk toegegevn dat zijn de minste uit de reeks die ik nu in mijn bezit heb. Ze klinken echt te schel en het laag laat ondanks de dubbele wooferbezetting laat ook te wensen over.
Dus deze zou ik eerder afraden.

Nog enkele weken later vond ik een tweede paar 22RH499's die ik niet kon laten staan. OP enkele lichte uiterlijke beschadigingen na die ik er voor 80% kon uitwerken pronken ze nu samen met de 6 vorige modellen in mijn hobbyruimte met op het geheel een versterker van 2x20 watt. Ik heb wel wat kunst en vliegwerk moeten uithalen om het vereiste ohm te bereiken maar het geheel klinkt meer dan goed. Dit levert nog maar eens het bewijs d


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum