Philips Luidsprekerrboxen ( seventies) (Toestel of techniek)

door franc @, Loosbroek, 18-01-2010, 15:19 (5215 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door franc, 18-01-2010, 15:27

Hoi Laurens,
De meeste seventies Ph boxen waren 4 ohm en speelde naar mijn gevoel altijd wel goed op de receivers die erbij hoorden.
Maar aangesloten op een Japanse versterker of receiver werden ze wat agrssief in het midden en hoog door de misaanpassing.
Ik heb ook wel een Kef geprobeerd op een echte seventies Philips receiver,
Dat klonk ook niet goed, het geluid werd vrij donker met een donderende basweergave en matig stemgeluid.

Maar...een AG9016 versterker op meerwegspeakers aansluiten lijkt me onbezonnen, de conus moet wel in beweging komen.
Dan is de AD3800 beter op z,n plaats maar nog niet meer dan dat.
Bv een 701 of 741 receiver vind ik beter klinken, mijn mening.

Overigens vind ik de philips boxen helemaal niet slecht en heb er genoeg goed horen spelen op beurzen en evenementen.

De oudere sixties meerwegboxen van Philips waren meestal 8 ohm en klonken wat rustiger omdat die nog geen dome tweeters hadden en dus het hoog minder ver reikte.

Een voordeel is toch wel dat er veel gemaakt zijn en in goede staat ook genoeg zijn te vinden en misschien wel een mensenleven meegaan zoals vele PH speakers.

Al met al beter dan de meegelevede baggerboxen van de jaren 80 en 90 die bij de diverse sets werden geleverd met die schreeuwerige aanduiding THREE WAY SPEAKER SYSTEM met dat brievenbusje onderin als basreflex en die glimmende stofkappen die groter waren dan de magneet. Of een speakerrand van 18 cm in het front gedrukt terwijl er een 12 cm basspeakertje inzit.

Gr Frank


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum