Philips Luidsprekerrboxen ( seventies) (Toestel of techniek)

door ED, 25-01-2010, 18:05 (5208 dagen geleden) @ Gino

Dag Gino,

Graag vertel ik je wat over mijn collectie en ervaringen op het gebied van Philips luidsprekers van eind 60 en begin 70.

Wie zoekt die vindt...

Na een strooptocht met de hulp van Kapaza en dergelijke in Nederland en België, die enkele maanden in beslag nam, heb ik de volgende oldtimers op de kop getikt:

4 boxen 22RH499 (de absolute top, een zalig geluid, extreem laag zoals in een duitstekende basreflex in een 5.1 configuratie, mooie spreiding van de frequenties, enorme dynamiek, tranen in de ogen bij de eerste test, terug het geluid van vroeger met dingen die ik toen niet kon betalen... Ze hebben wel wat last van "bundeling" van het stereo-effect, maar dat wordt door alle overige superkwaliteiten ruimschoots goedgemaakt.

4 boxen 22RH426 (Goed laag, doch ze worden wat schel bij hogere volumes, volledig aangepast aan het beoogde "presence sound ervaring" van die tijd)

2 boxen 22RH427 (Zwak laag ondanks de dubbele wooferbezetting - raar maar waar -te schel ook bij een middelmatig volume, deze zijn duidelijk de minste uit de in mijn bezit zijnde reeks)

1 tuner Philips 691 in "optima forma".

Totaal uitgegeven bedrag voor de gehele HiFi-geweld tussen de 800 en 900 euro!

Zoals je ziet, een lichtjes uit de hand gelopen hobby.

2X 22RH499 staan in mijn living met een 2X100 watt versterking (op max. 50% vermogen)

Alle overige "dozen" staan allen in mijn hobbyruimte aangesloten op een 2X 20watt versterker van Realistic (ook uit die tijd)... eigenlijk een rommelbakje dat op deze ongelooflijke combinatie zeer goed klinkt... zowel in het hoog als in het laag (inderdaad 2X 20 watt... het is juist getypt en na wat kunst en vliegwerk rond het ohm-probleem natuurlijk).

De prima muzikale kwaliteit bij zo'n zwakke versterking bewijst nog maar eens de superkwaliteit van de hooggevoelige luidsprekers van het Philips concern uit die tijd. Van degeneratie van de randen hebbendeze dingen zo goed ald geen last omdat bij de woofers rubber is gebruikt i.p.v. het minderwaardige schuim dat later vaak werd toegepast. Vertrouw er bij een aankoop niet blindelings op, je weet nooit onder welke extreme omstandigheden ze gewerkt hebben. Open dus de kasten bij de 22RH499 (want deze hebben een fast front) of haal het front eraf bij de 22RH426 of -27)

Als ik je iets mag aanraden zou ik eerder gaan voor 22RH426's (50 à 100 euro per paar)of als je de max wil de 22RH499's (300 à 400 euro per paar indien ze in goede conditie zijn natuurlijk, maar die zijn uiterst zeldzaam geworden. Je kent echter het spreekwoord: "Wie..."

Indien je graag nog wat meer details wenst, vraag je maar...

Beste HiFi-groeten,
Eddy


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum