Superzuinige TDA7297-versterker (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-04-2019, 17:29 (1843 dagen geleden) @ soundman2

Vergelijk hem eens met de TDA7491, die wel klasse D is.

Mijn supplier heeft die ic-tjes wel voor een euro per stuk, maar geen complete kitjes ermee. De PAM chip, vijf complete versterkermodules voor 92 cent inclusief verzenden. Heb toch het iets duurdere bordje besteld met volumeregeling erbij. Als het allemaal aangekomen en gemonteerd is, kom ik het wel demonstreren op het RadioCafe.

Met "zuinig" bedoel ik niet eens het rendement. Ik kijk daarbij vooral naar hoeveel de versterker gebruikt als er geen signaal op staat. Dat was voor mijn 2x40W JVC versterker 20W, voor mijn vervangende miniversterker 2,3W, en voor de Ali-versterker 0,3W. De JVC versterker kon je natuurlijk op standby zetten dan trok hij "maar" 1,2W. Maar als je altijd vergeet je versterker uit te zetten, zoals ik, dan verbruikt zo'n JVC 40 euro stroom per jaar, de miniversterker 5 euro en de nieuwe Ali-versterker 60ct. En dat zonder dat je er (na het bouwen en installeren) naar om hoeft te kijken en zonder dat je verschil hoort!

Als ik de Ali-versterker even flink uitstuur zodat bij de buren de borden uit de kast rammelen, loopt het verbruik van Ali natuurlijk op tot 3 of 4 Watt.

(En ja Henk, tijdens het muziek luisteren, oefen ik al druk met stokjes te eten!)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum