De Satellit 2100 van Ellen speelt weer (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-02-2022, 11:58 (789 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 26-02-2022, 12:54

Ellen kan binnenkort waarschijnlijk weer luisteren met haar geliefde. Toen ik de voeding en de verschillende massa's eenmaal door had (met hulp aan Kris en Soundman) was het vinden en verhelpen van de fout goed te doen.

Ik was de draad volledig kwijt omdat ik geen onderscheid maakte tussen de min van het laagfrequent/voedingsdeel (de NF Platte in de doc) en de massa van de tuners. Via die NF Platte komen de voedingsspanningen binnen, bv 15V uit de gelijkrichter, of 9V uit de batterij of 9-16V uit de externe DC. Dan wordt de LF versterker vanaf T21 direct uit die gelijkspanning gevoed. Maar daarnaast is er een stabilisatie, bestaande uit T27, die een geregelde voeding van 9V geeft, en die voedt het hele HF deel en de LF tor T20. En voor mij het onbekende was dus, dat die geregelde +9V de massa van het HF deel was. Alle massasymbooltjes op het schema verwijzen trouwens ondubbelzinnig naar die massa.

Goed, als we alles snappen kunnen we meten, dat deed ik ten opzichte van de MIN van de NF platte. Zoals eerder vastgesteld kreeg T20 geen voeding. Mijn eerste verdachte was de regeltor T27 maar op de basis had ik keurig +9 zoals op schema. En ook op schakledeel b5 en b6. Verder volgen tot R410, ja, daar ook spanning, maar aan de andere kant van R410, dus op C450 opeens niet meer. Overschakelen op weerstandsmeting, R410 was niet onderbroken, maar over C450 meet ik maar 0,6 Ohm in circuit. Dat lijkt me niet goed, een kant lossolderen, nog steeds 0,6 over C450. Conclusie C450 is kortgesloten. Even de radio aanzetten: jawel deze werkt zonder C450!
Zal er toch niet helemaal voor de grap ingezeten hebben, dus even snuffelen in de elcobak, nieuwe C van 1000uF erin gezet. Gelukkig was Grundig zo slim geweest om alle kapotte onderdelen op goed bereikbare plekken te zetten.

Grootste probleem is hiermee opgelost. Ik ga nog even alles nalopen of het werkt. De bandschakelaars maken soms niet helemaal goed contact. Ik zal ook de contactjes van de trommeltuner even uitsoppen met ammonia.
En, heel jammer, de doorzichtige plaat in de voorkant is troebel geworden, een beetje melkachtig. Volgens mij zit daar bedrukking op aan de zijkant dus zomaar vervangen door een doorzichtige acrylplaat lijkt me niet geschikt. Kan ik dat melkachtige er nog uit of af krijgen?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum