De Satellit 2100 schakelstrips en schaalglas (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-02-2022, 09:57 (781 dagen geleden) @ maarten van dijk
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 28-02-2022, 09:59

Aangezien de vader een zeer stevige roker was,zat het toestel geheel onder de teer.

Roken maakt meer kapot dan je lief is, hoor je wel eens. Ook de afgelopen twee jaar zijn er in Nederland meer mensen aan overleden dan aan virusziekten.

Kortom, de grote schakelrij was totaal verrot; de weekmakers waren uit het plastic verdwenen.

Jij repareert nogal eens Satellits begrijp ik. Je noemt hier de schakelrij, bedoel je dan dat de schakelstrips van de Satellit van boven vergaan zijn? Ik heb nu voor de tweede keer gezien dat die flensjes waar de veer tegenaan drukt, vergaan zijn. En van een andere Satellit heb ik het ook gehoord.

[image]

Deze foto toont wat ik bedoel en hoe ik dat heb opgelost. De eerste strip heeft het flensje nog zitten, deze wordt door de veer keurig omhoog gedrukt. De tweede heeft een afgebrokkeld flensje, de veer schiet omhoog maar trekt de schakelstrip niet mee, dus deze blijft in de ingedrukte stand hangen. Bij de derde heb ik een miniem gaatje geboord en een afgeknipte speld erdoorheen gejast, wat nu al 8 jaar weer subliem functioneert.

Hebben anderen dit ook wel eens zo meegemaakt? Ik denk dat uiteindelijk alle Satellit 2100s uit elkaar vallen tot poeder (met een paar condensators ertussen).


Hier zie je nog een Satellit 2100 probleem: het voorglas van deze, voor de afstemschalen, is melkachtig geworden.

[image]

Deze vermelkte uitvoering is die met zwarte toetsen en chromen knoppen, die uitvoering heeft Ellen ook en Ellen heeft ook melkglas voorin. Komt de vermelking alleen bij deze variant voor? Ik heb zelf een ander frontje erop en mijn schaalglazen zijn nog zo helder als kristal. Hier Ellens (links) en mijn (rechts) Satellit:

[image]

De folder uit 1977 laat trouwens nog een derde variant zien, namelijk met de zwarte toetsen als van Ellen, draaiknoppen met zwart midden als van mij, maar dan ook zwarte lijsten onder en bovenaan het front. Bestaat deze echt? Zijn er nog meer varianten? Heeft alleen het "Ellen-frontje" met de grote rechthoeken voor de speaker, last van melkachtig glas?

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum