Magic-eye 1 Led in nieuwe opzet. (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-06-2026, 09:22 (10 uur en 52 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Met een geoefend oor kun je ook,zonder zichtbare indicatie,heel goed afstemmen.
Op een AM draaggolf draai je er even overheen en terug en je weet het midden

Laatst was ik de frequentie van een paar radiozenders aan het nameten met “zero beating”.
Dat is, je neemt een oscillator met frequentieteller, die zet je naast een radio ongeveer op de frequentie van de zender. Je hoort dan een fluittoon door het geluid heen. Regel dan de oscillator voor zo laag mogelijk geluid, en bij de “nul” lees je de frequentieteller af.

Tot een frequentieverschil van zo 30Hz gaat dit aardig op gehoor, zit je er dichterbij dan wordt de fluittoon te laag om weergegeven te worden. Dan kun je verder intunen met je afstemoog! Dat gaat als ware knipperen en je gaat dan je oscillator verder afregelen op zo langzaam mogelijke knipper.

Zenders werken met een kristal en zijn meestal uiterst stabiel in hun frequentieafwijking. Van de Radio5 zender in Flevoland was bv de afwijking jarenlang 0,7Hz. Hoe precies je dat op kunt meten, hangt af van hoe soepel je de oscillator kunt regelen en hoe goed je het knipperen in de gaten kunt houden.

De meeste omroepzenders zitten binnen 1Hz afwijking van hun nominale waarde. Toch heb ik laatst met deze knipperlichtmethode een LPAM “betrapt” op een afwijking van zo’n 20Hz. Wat geloof ik nog net binnen de limiet van regelgeving valt. Ik kon het knipperen heel mooi bekijken op mijn BX645U met viervoudig LED-oog.

Voor het luisteren naar AM stations heb je zo’n precisie niet nodig, want een afwijking in de orde van 1kHz bij het afstemmen is meestal niet te horen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks