HET WERKT WEER (Gezocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2018, 17:01 (2095 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-07-2018, 17:05

McAfee deïnstalleren was niet zozeer een standaardoplossing, maar een correcte en voordehandliggende diagnose waarvan ik het onbegrijpelijk vindt dat ze dat in de supportsessie vanuit Mekkervee zelf niet geprobeerd hebben. Alleen uitschakelen helpt soms niet - namelijk als er iets misgaat in de koppeling tussen scanner en Windows API, vandaar dat ik verwijderen in mijn vorige bericht ook als optie noemde. Hoewel ik meer uren kan draaien als ik de virusscanner na zo'n probleem weer terugzet, doe ik dat eigenlijk nooit (hooguit bij mensen met een verhoogd risico en mensen die persé hun betaalde abonnement willen gebruiken).

De gratis scanner van MS zelf, onder Windows 7 te installeren onder de naam Security Essentials en meegeleverd vanaf Windows 8, is dan misschien geen hoogdravende oplossing maar in de meeste gevallen een prima compromis.

Dat je met een virusscanner geen Windows updates meer nodig zou hebben, is een fabeltje. Het helpt hier en daar wel om iets te voorkomen, maar een gat is een gat en dan kun je ook een virusscanner proberen aan te vallen als virus of er onderdoor proberen te duiken.

Ik ben het wel met je eens dat de service van MS flut is op het moment dat je vanwege het niet werken van de updates de boel zou moeten herinstalleren. In veel gevallen kom je met googelen op de hexcode die je bij de foutmelding krijgt, een beetje inzicht, educated guesswork en veel vasthoudendheid al verder dan zij.

Dat laatste is denk ik het dichtste dat je in de buurt van 'component level reparatie' komt binnen Windows. In het ideale geval zijn de foutmeldingen duidelijk en ondubbelzinnig. Windows is door het vele plak- en breiwerk, door de vele ontwikkelteams en door de algmene complexiteit een ramp wat dat betreft.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum