mijmeringen over computers (Computertechniek)

door HM @, Hilversum, 16-04-2009, 19:21 (5486 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik ben toch heel blij dat ik net na de ponskaarten aan mijn opleiding ben begonnen.

Overigens was het nog niet alles hoor.
We moesten tijd reserven op een mainframe via een printer met toetsenbord,
dus een code om het reserveringsprogramma te starten, rammel rammel rammel....
dan datum en tijd ingeven, weer veeeeel gerammel en als je geluk had een bevestiging met een terminalnummer en aanmeldcode.
Soms een melding bezet oid en weer opnieuw beginnen.....

Het programmeren in Pascal was batchgeorienteerd zoals Piet al schreef was het dus het programma intypen en opdracht geven het uit te voeren.
Bij de volgende keer inloggen ( na dus eerst te reserveren ) hopen dat er een uitkomst lag, meestal niet eerste ; fout of wat anders en de compilatie was gestopt.
Later kwam er een versie die in ieder geval verder ging met compileren en een aantal fouten aangaf zodat je sneller kon debuggen.

Het jaar erop kwamen er echte XT's van Philips. Ook waren er al benchmark programma's die aangaven dat de Philips XT 0,9* de snelheid van een IBM had......zaten goed in elkaar dus die XT's.

Voordeel hadden die XT's wel, was ie vrij kon je erop. Ook Borland Pascal kon er op via 2 diskette's ( 1 met dos en 1 met het te gebruiken programma, Borland TurboPascal of Wordstar oid ).
TurboPascal was een top programma voor die tijd, snel, redelijk correcte foutmeldingen en direct na elkaar fouten oplossen. Gebruikte ook dezelfde commandoset als Wordstar Ctrl-K-C Ctrl-K-K of Ctrl-K-V, zit nog steeds in mijn vingers maar geeft fouten in word ed.....
TurboPascal 6 was een uitbreiding op de vorige versies en met de TechnojockTurboToolkit kon je er hele mooie menugestuurde programma's mee maken wat ik ook professioneel veel heb gedaan.

Kan me ook herinneren dat ik voor mijn eigen bedrijf nog geen fax had maar wel een verouderde PC, hup faxkaart erin, pc de hele dag aan en s'avonds checken of er een modem/fax was die dan uitgeprint werd, lekker omslachtig maar werkte wel.

Wat anders wat altijd leuk om te doen was was Novel 2 of 3 installeren. De laatste versie die ik heb gedaan bestond uit ruim 30 diskettes die je bijna random erin moest stoppen, daar komt de kreet discjockey volgens mij vandaan.
Om Novell aan de gang te krijgen had je patches, een beetje uitgebreide server moest zomaar 100 patches laden om alles aan te kunnen, maar dan wel inclusief CD-Server en lange bestandsnamen en zo.

Over mijmeringen gesproken.....


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum