mijmeringen over computers (Computertechniek)

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 18-04-2009, 09:37 (5458 dagen geleden) @ Piet Blaas

Nou, mijn eerste computer was een Acorn Atom die ikzelf in elkaar heb gesoldeerd. Deze was gevuld met 12 KB RAM en 28 KB aan ROM's met o.a. een Word processor, extended basic en calculatie programma's. Deze werd op een ZW-TV aangesloten en de opslag ging naar cassettebandjes via mijn Philips N2521 cassettedeck. Overigens had ik nog een daisywheel printer aangesloten die serieel met 110 baud werd aangestuurd.

Programma's die ik destijds schreef waren meer van wiskundige en natuurkundige aard. Hierbij ging het uiteindelijk om de formules. (Nu gaat dat met Lotus of Excel een stuk gemakkelijker).
Later heb ik nog wat lichtsturingen mee gemaakt.
Overigens was de originele basic een wel erg afwijkend dialect t.o.v. de destijds Commodore PET computers en Apple II (ITT 2020) computers. Het leuke was wel dat je kon combineren met assembler waardoor de programma's wel vlot konden runnen, met name als het ging om het tekenen van graphics.

Ponskaarten heb ik net niet meegemaakt. Ik ben gelijk begonnen met het programmeren in Pascal in een tekst editor. Deze kon je compileren en dan nog eventuele fouten eruit halen. Dit ging destijds vrij gemakellijk. Het geheel werkte via terminals op een mainframe (Prime). Verbindingssnelheid was 1200 of 9600 baud omdat het alleen om tekst ging. Later kreeg een medestudent als afstudeer opdracht om een softwarematige plotter te maken, zodat je schema's kon tekenen op een scherm.

Na mijn studietijd heb ik de welbekende C64 aangeschaft, echter daarna ben ik mijn vaardigheden met programmeren ook kwijtgeraakt omdat ik er niks meer mee deed. Eigenlijk was de C64 een slechte computer. Nogal storingsgevoelig, sloeg wel eens vast en nogal traag. Voordeel was wel dat deze meteen volgebouwd was tot het maximaal adresseerbare.

Na de C64 deed ik niks met computers om in 1992 weer verder te gaan met een 486 SX-25. Hier ben ik nog even met Q-basic en Turbo Pascal aan de slag gegaan, maar ook met de batch taal van MS-DOS. Deze had ik nodig om (een deel) van een BBS op te zetten. Even later had ik nog een 386 SX-33 op de kop getikt om een BBS 24/7 te kunnen runnen. Tevens werden de computers met NE2000 compatibel netwerkkaarten uitgerust. Netwerk software was Novell Lite 1.1 Het voordeel was dat deze vrijwel in zijn geheel in het UMB kon worden geladen.

Ook leuk: mijn eerste modem was 2400 baud, een jaar later 14k4 en in 1994 was ik een van de eerste 28k8 modem gebruikers. Deze werkte met eerst met het VFC protocol, wat later in V34 is over gegaan. Meestal had je dan een 31K2 of 33K6 verbinding.

Op dit moment draait mijn home server bak met WinXp Professional en de overige computers met Windows 7, die in ieder geval beter werkt dan Windows Vista. Ook ga ik van tijd tot tijd wel eens met OpenSuse 11.1 (Linux) aan de slag die op zich ook niet verkeerd is.

Op dit moment zijn met computers weinig eer te behalen en behoor ik dan ook tot de meer gevorderde gebruikers. Wel ben ik nog in staat om technische problemen op te sporen en op te lossen, maar van programmeren komt niks meer terecht.

groetjes,
-=Kees=-


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum