mijmeringen over computers (Computertechniek)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 19-04-2009, 10:17 (5458 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ik las halverwege de jaren '70 in RB voor het eerst over het bestaan van microcomputers. Als elektronica hobbyïst wilde ik mijn computer natuurlijk zelf bouwen. Het werd een Heathkit H89 met een 2 MHz Z80, 16 KB RAM en een 5 1/4 " floppystation. De floppen waren hard sectored en konden 100 KB data verstouwen. Vrijwel direct heb ik het geheugen uitgebreid naar de maximale capaciteit van 48 KB. Over programmeren had ik wat kennis opgedaan uit RB en door de Teleac cursussen Microprocessors 1 & 2. Na een tijdje gepruts in het toen ultramoderne Microsoft Basic, geschreven door een zekere B.Gates, was ik intussen zo vaak tegen allerlei beperkingen van Basic aangelopen dat ik dat voor eeuwig afzwoer. Maar na verloop van tijd bleek het werken in 8080-assembler ook geen oplossing. Ik kon daarmee weliswaar de hele computer van binnenuit besturen, maar het was puur monnikenwerk.

De oplossing voor het programmeerprobleem deed ik op bij de oprichting van de Heathkit gebruikersgroep binnen de toen nog piepjonge HCC. Daar ontmoette ik een techneut van de Utrechtse Universiteit, die een demonstratie gaf met Forth. Daarmee kon je zowat alles wat je je kon voorstellen ook realiseren. Forth executeert veel sneller dan Basic, ontwikkelen gaat veel makkelijker en sneller, en het geheugengebruik is uiterst efficiënt. Op de huidige PC's die, in vergelijking tot de machines van toen, razendsnel zijn en uit hun voegen barsten van het geheugen, komen die voordelen natuurlijk minder tot hun recht. Maar in toepassingen met microcontrollers wordt ook vandaag nog vaak Forth gebruikt. Voornamelijk omdat je daarmee heel makkelijk de voordelen van hogere en lagere programmeertalen kunt combineren. Maar met het toenemen van het beschikbare geheugen op de chips komt er nu steeds meer ruimte voor het gebruik van vooral C.

's Avonds ging ik stiekem in de leer bij studenten op het computerprakticum van de universiteit. Daar deed ik veel kennis op over het programmeren en ontwikkelen in assembler en in Forth. Zo ontwikkelde ik na verloop van tijd mijn eigen Forthsysteem met een eigen OS, inclusief een zelfgeschreven editor en assembler. De volgende stap was een metasysteem, zodat ik in no-time nieuwe en cross systemen kon produceren. Zo'n systeem schreef ik in de jaren 80 ook voor de PC. Binnen de HCC Forthgebruikersgroep leidden die activiteiten tot een voortrekkersrol tussen medehobbyïsten en ik ben daar gaan lesgeven. De stof die ik daarbij gaf heb ik in 2002 en 2003 verzameld in een boek, zie http://www.forth.hccnet.nl/downloads/cursus8052ansforth201.pdf
Als je geen of weinig kennis hebt van Forth, lees dan de inleiding op pagina 9 en 10. Daarin heb ik de eigenschappen van Forth wat uitgebreider toegelicht.

De laatste jaren ben ik weer terug bij "AF": hobbyen met elektronica. Besturingen die ik daarbij ontwikkel schrijf ik nog steeds in Forth.

--
M.v.g
Ben


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum