mijmeringen over computers (Computertechniek)

door John Hupse † @, Schoonhoven, 20-04-2009, 21:55 (5478 dagen geleden) @ Piet Blaas

Piet, ik weet helaas niet precies hoe ik op dit computerforum terecht ben gekomen :-D

Mijn eerste ervaringen waren met een Telefunken TR4 computer waar ik als student in 1963 tegenaan liep. Mijn interesse hierin werd gewekt na bestudering van de taal Algol60. De Telefunken machine bleek een goede Algol compiler te hebben. Helaas werd de beloofde recursie niet ondersteund, waarschijnlijk was het drumgeheugen hiervoor te beperkt. Je kreeg als student 's nachts 60 seconden computertijd toebedeeld, als het programma langer duurde werd het simpelweg afgebroken. Die minuut was meestal wel voldoende, behalve natuurlijk als er een foutje in het programma zat.

Na 1963 duurde het tot halverwege de jaren '70 voordat ik me weer met een rekentuig ging bezighouden. In 1975 kwam Motorola met een microprocessor op de markt die er bruikbaar uit zag (typenummer MC6800). Het ding was een heel stuk sneller dan de TR4, en paste toen al op een printplaatje van 20 cm of zo. Terwijl de TR4 nog een flinke zaal in beslag nam. Ik bouwde hiermee snel een computertje, met wat RAM geheugen en flink wat I/O. Helaas was er geen Algol ondersteuning, via een kennis kon ik wel de hand leggen op een Franse Basic interpreter die ik met behulp van een zelfgeschreven programmaatje in een paar geheugenchips kon inbranden. Het zelfbouw ding staat hier nog op zolder, helaas zonder toetsenbord (was zo'n flut geval met toetsen van rubber en zilverpapier, een fatsoenlijk toetsenbord was toen onbetaalbaar) en zonder monitor (dat was indertijd een Philips 30 cm zwart-wit televisietoestel). Heb er nog jaren leuk mee geprogrammeerd, je kon er eigenlijk heel veel mee doen. B.v. spelletjes, besturingen en allerlei rekenwerk. Tegenwoordig gebruik je een computer eigenlijk alleen als typemachine, dat kon toen nog niet (het kon natuurlijk wel, maar je kwam niet op 't idee omdat je daarvoor een typemachine gebruikte).

Daarna de onvermijdelijke C64. Deze leek enigzins op mijn zelfbouw uit 1976, maar was heel luxueus uitgevoerd met een kleurenmonitor en 3-stemmig geluid. En op het laatst zelfs met een echt (duur) modem en een grafisch interface, Geos genaamd. Vervolgens een Amiga (met harde schijf, en alweer met een Franse interpreter), die in de jaren '90 werd vervangen door een heuse Pentium-60 PC. De rest is voorspelbaar.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum