Platenspeler 212 of 312 overdenkingen (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 22-08-2025, 14:44 (17 uur en 50 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Dag Otto,

EDIT: Nog even geprobeerd wat er gebeurt als ik het nieuwe lampje wissel met een van de 7121D's. Dan loopt ook daar de spanning terug. Het maakt dus echt uit of je een echte 7121D gebruikt of een andere 6V/50mA lamp. Of heeft dat te maken met de al gemaakte branduren van de 7121D?

Nee, maar wel met het vervangende lampje. De originele Philips 7121d lampjes zijn 6 volt en er loopt dan een stroom ergens tussen de 44 en 51 milliampère. Dit heb ik eens gemeten aan zo'n 70 originele lampjes.

Ook heb ik vervangende lampjes gecontroleerd, volgens opschrift 6 volt bij 50 milliampère. Dat viel tegen: de stroom was hoger het algemeen hoger, tot zo'n 98 milliampère toe. In totaal heb ik van het vervangende type zo'n 46 lampjes gecontroleerd.

Het heeft volgens mij niets met branduren te maken, maar gewoon met productie tolerantie. En Philips was hier best goed in, vandaar dat de lampjes probleemloos in een flip-flop circuit konden worden geplaatst; ze waren nagenoeg hetzelfde.

De 7121D was niet te vervangen door een gewoon fietslampje voor een achterlicht 6V 50mA. Het lampje van Philips is dubbel gespiraliseerd en de gloeidraad warmt daardoor veel meer op en het lampje geeft dan bij 5omA meer licht. Een fietslampje komt niet op temperatuur en daardoor geeft het minder licht en trekt het meer stroom. Dat laatste doet dan de FF schakeling weer slechter werken.
Het lampje werd ook vaak gebruikt als stereo indicator in radiotoestellen. Een ander lampje , gaf dan nauwelijks licht.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks