Platenspeler 212 of 312 overdenkingen (Update) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 26-08-2025, 09:49 (1 dag en 6 uur geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 26-08-2025, 10:01

Na nog wat tegenslagen heb ik beide spelers (SG1312 = 22GA312 en AR8540 = 22GA212) weer werkend gekregen.

Bij beide waren de voedingselco's van 470 microfarad slecht. Er was al voor gewaarschuwd op het web, maar omdat de spanningen verder goed leken, dacht ik dat het bij deze wel mee zou vallen. Voor de zekerheid toch nog even gecontroleerd. Dat was maar goed ook, beiden waren gereduceerd tot slechts slechts enkele tientallen microfarad. Uit de rommelbak een paar optisch passende vervangers er bij gezocht.

Eerst de nicotine van de 22GA212 met Dasty verwijderd, in elkaar gezet, en gaan met die banaan. Nou mooi niet dus. De tiptoetsen werkten voor geen meter meer. Het vocht van het sopje was in de toetshouders gelopen, en had aan de onderkant een geleidende prut afgezet. Zelfs na een dag drogen, was de weerstand nog enkele megaohm. Dus de toetsen er uit gehaald en nu los in een warm Dasty-sopje grondig schoon gemaakt. Daarna enkele uren in de volle zon laten drogen. Toen was de weerstand oneindig groot. Weer in elkaar en nogmaals proberen. Slechts een kanaal! Meten, geen signaal. Dus weer uit elkaar gehaald. Uiteindelijk bleken de contactjes tussen de kop en de arm, en die tussen het het element door oxidatie niet goed meer te zijn. Schoongemaakt met een glasvezel borsteltje, en nu dan maar? Inderdaad spelend!

Toen de 22GA312 schoonmaken. Zat een nog dikkere laag stof en nicotine op. Na deze schoonmaakbeurt bleek dat het dek er een stuk minder mooi uit zag dan de andere. Veel krassen en andere beschadigingen. Het is dus meteen duidelijk welke platenspeler het pronkstuk wordt. Verder was er niet zo veel werk aan, naast de voedingselco, wel de LED's vervangen voor wat meer licht, en de contactjes preventief schoongeborsteld. In elkaar zetten en testen maar. Wat een beroerd geluid, en de plaat slaat constant over. Nogmaals de naald gecontroleerd, maar die ziet er goed uit. Dan maar de naald van de andere speler er in. En toen was het goed. Vreemd, ik vermoed nu, dat het zachte materiaal waar de naald in hangt verhard is. Wat denken jullie?

Verder had ik nog wat onduidelijkheden bij het bepalen van de naalddruk. Ik zocht nog naar een gebruikershandleiding, maar kon die niet vinden op het web. De links die ik vond waren allemaal naar afgeschermde of betaalde sites. Dan maar uit het geheugen: Eerst het kleine gewicht helemaal naar achteren schuiven. Dan met het grote gewicht de arm in balans brengen. Tenslotte met het kleine gewicht de naalddruk in grammen instellen, waarbij elk streepje op de arm één gram is. Kunnen jullie dit bevestigen?

Nu heb ik dus twee werkende pick-ups, in plaats van twee één gemaakt. :-)

Maar goed de 22GA312 mist dus de kap, en bovendien heb ik maar één aandrijfriem. Dus die gaat weer in de opslag.

Een paar puntjes staan nog open, maar dat heeft geen haast:

• Op zoek naar enkele originele 7121D lampjes,
  • Eventueel inbouwen 22GH905 (print is al aangeboden door Cees)
  • De buitenste chromen ring van één tiptoets is beschadigd. Ik dacht dat er een vlekje op zat, maar bij het poetsen werd die alleen maar groter. Het chroom laat dus los. Ik weet niet of die ringen gelijk zijn aan die van de 22GA312, want dan zou ik nog kunnen proberen om er één over te zetten.
  • Kap voor de 22GA312, maar dat heeft de allerlaagste prioriteit.
  • Riem voor de 22GA312 (zijn voldoende aanwezig bij de bekende winkels)
  • De motor van de 22GA212 vind ik nog steeds zwaarder lopen den die van de 22GA312. Als ik ooit een betere motor tegenkom, toch eens proberen om die te vervangen. Aan de andere kant speelt de pick-up nu goed, en zullen wat draaiuren de motor ook wel soepeler maken.

Dank voor alle hulp,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks