Tulip Compact PC2 (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 26-02-2024, 22:20 (64 dagen geleden) @ ffeilers

Ik had nog de beschikking over een 2e compact pc2 en deze is sinds vandaag werkend.
De pc is voorzien van een hd van 20mb, miniscribe 8425. Deze spinde aanvankelijk niet.
Ik heb de electronica verwijderd en met de hand de spin motor een aantal keren rond gedraaid waarna de hd wel starte met spinnen.
Daarna lukte het om met behulp van software de hd opnieuw te installeren.
De software had ik gevonden op: https://www.tulipgv.nl/leden/tipstrucs.html
Het systeem werkt nu met Dos 4.01
Verder zijn aanwezig een Floppy Diskdrive. Ik kan hierin 1.2 md diskette formateren maar met een maximale grote van 360kb
Verder een Diskette diskdrive, waar ik alleen 720kb diskettes kan gebruiken.
Van beide drives zou ik aan de hand van het typenr zeggen dat ze zowel 1.2mb moeten kunnen formatteren en lezen als 1.44mb moeten kunnen formateren en lezen.
Ik vraag mij af of dat een beperking is van ms dos 4.01 ??
De computer geeft ook nog een fout bij het opstarten. Hiervoor wordt wel een aanwijzing gegeven om het programma diagnose te starten. Dit is echter groter dan 720 kb en kan ik derhalve niet overbrengen naar de hd van 20mb.
Wellicht zijn er mensen die mij verder op weg kunnen helpen.

De eerder beschreven moederboard is inmiddels schoongemaakt van de batterijschade en de tantaal elco s zijn binnnen. Binnenkort soldeer ik deze en hoop ik dat er ook leven komt in dit board.
Helaas heeft deze compact geen mfm harddisk. Als iemand er nog 1 beschikbaar heeft dan hou ik mij graag aanbevolen.

Wel een rare constructie in 1986 van Tulip om de batterijhouder op een slecht bereikbare plek te bevestigen zodat het gewoon wachten is op lekkage schade. Ik plaats de houder nu ook op een andere plek.

Ik houd mij aanbevolen voor tips mbt tot de capaciteit van de FDD en Diskette Drive en ..... mogelijk een mfm harddisk !!!!!

[image]

de betreffende foutmelding, helaas lukt het nog niet om dag diagnose bestand op mijn harddisk te installeren ivm de grootte vann de FFD (360kb) en de Diskdrive (720kb)

[image]

google maps in 1986 :-) wel geduld hebben als je de gegevens hebt ingevuld

[image]

wordperfect weer eens opgestart, tsja ik moest wel graven in mijn herinnering datik daar allemaal mee gewerkt heb (onderwaterscherm, macro s, spellingscontrole)

[image]

het systeem weer in elkaar gezet


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum