Stroombesparen: Radio's (Toestel of techniek)

door snameroc @, Etten Leur, 13-04-2019, 21:59 (1836 dagen geleden) @ Ben

Ik mag het wel hoor dat bezuinigen. Wij zijn in 5 jaar tijd van 6000 naar 3000 kwh gegaan en deze worden inmiddels opgewekt met zonne panelen. En ja ook ik trek inmiddels als ik naar bed ga de stekker van de tv en stereo hoek er uit. Scheelt me 100 kwh per jaar onder het mom wat ik niet gebruik hoef ik niet op te wekken. Ik ga zelfs dit jaar het gas verbruik halveren met een warmtepomp welke het inmiddels overschot van zonnestroom werkt. Ik denk echt nul op de meter te halen zowel stroom als gas binnen nu en 5 jaar. We zaten op 250 euro energie per maand en met de ventilatie warmte pomp zitten we nog op 50 euro per maand. Ik laat er niets voor wat ik graag doe maar zal ook niet bewust iets onnodig aanlaten. Zo heeft de desktop pc ook een schakelbare stekkerdoos scheelt gewoon een altijd doorgaande 15watt. En natuurlijk zijn inmiddels alle gloeilampen vervangen zelfs de nieuwe diepvries heeft van fabriek af een ledlampje. Wat een ander er van vind mag hij zelf weten, maar zou het prettig vinden dat ze een ander ook in zijn waarde laten. We hebben bijvoorbeeld tuinverlichting op 12 volt met een oude auto accu en 5 stuks1 watt ledlampjes. De accu wordt opgeladen door een 20 watt paneeltje. Als het paneeltje spanning opwekt omdat de zon schijnt worden de lampjes uitgeschakeld door een relaisje uit een modum kaart direct op het paneeltje. De een is in de weer met oude scheeps ontvangers en de ander met energie gebruik en weer een ander met autonome tuinverlichting. Het geeft je veel inzicht in het gebruik va energie in de winter korte laadtijd lange brandtijd tov zomer grote laadtijd en korte brandtijd.

Johan


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum