MD voorversterker inbouwen in Dual KA12 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2020, 17:54 (1532 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 17-01-2020, 18:28

35 dB spanningsversterking in ongeveer 56 keer. Bij 2mV moet er al meer dan 100mV uit komen. Helaas wordt er altijd maar weinig gemeten. Daarmee kun je eenvoudig de gevoeligheid van de Dual bepalen en ook de versterking van het Vellemankitje.
R1 enR3 zorgen er voor dat de opamps op de halve voedingsspanning ingesteld staan. Dat is gebruikelijk bij een enkelvoudige voedingsspanning.
De C dient voornamelijk voor ontkoppeling van die halve voedingsspanning, zodat de opamps geen last van elkaar hebben. De referentie voor het audio is door die C weer de audioaarde, die hier weer gemanipuleerd is en nu gerefereerd aan de voedingsspanning. Het kan allemaal wel werken, maar het werkt nog steeds niet goed. Als je precies weet hoe het werkt, kun je het ontwerp natuurlijk aanpassen. Verder moet ik zeggen dat ook Dual niet de simpelste weg gekozen heeft voor het radio gedeelte. De gebruikte IC's zijn echt bedoeld voor schakelingen met een positieve voedingsspanning en de ground nul volt. Met allerlei trucjes is het dan toch gelukt om die ic's met de pluspool aan massa te leggen en het dan toch werkend te krijgen. Kennelijk was de ontwerper het pnp germaniumtijdperk nog niet ontgroeid. Zoals ik al eerder aan gaf is ook de polariteit van de onderste eindtransistor fout getekend.

Ik heb slechts twee goede oplossingen voorbij zien komen. De voeding van de eindversterker gebruiken met een goede stabilisatie, of de oplossing die ik gaf.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum